четвер, 24 вересня 2020 р.

ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДИСЦИПЛІН ПРОФЕСІЙНО-ПРАКТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ

 

Ігор Сінодов

(м. Дніпро, Машинобудівний фаховий коледж Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара)

 ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДИСЦИПЛІН

 ПРОФЕСІЙНО-ПРАКТИЧНОЇ ПІДГОТОВКИ

 Анотація. У даній статті увага надається проблемам викладання навчальних дисциплін професійно-практичної підготовки у фахових коледжах. Розвиток науково-технічного прогресу, широке запровадження новітніх технологій у галузях матеріального виробництва потребують підвищення якості професійної підготовки майбутніх фахівців з метою оволодіння ними сучасними знаннями, професійними навичками і уміннями та ефективного використання їх у професійній діяльності для досягнення основної мети господарювання.

 Ключові слова: компетенції, знання, уміння, навички, професійно-теоретична підготовка, професійно-практична підготовка.



Особливістю викладання навчальних дисциплін професійно-практичної підготовки є надання сучасних теоретичних знань та формування професійних умінь і навичок, які пов’язані з впровадженням інформаційних технологій, появою нових технологічних процесів виготовлення продукції, розвитком наукомістких виробництв. Все це вимагає підготовку у фаховому коледжі практико-орієнтованих фахівців з різноманітними уміннями та навичками. 

Знання – осмислена та засвоєна суб’єктом наукова інформація, що є основою його усвідомленої, цілеспрямованої діяльності [5, с.11]. 

Уміння – здатність застосовувати знання для виконання завдань та розв’язання задач і проблем [5, с.11]. 

Навички – це дії, які характеризуються високою мірою засвоєння, це спроможність у процесі цілеспрямованої діяльності виконувати частину дій автоматично [5, с.11]. 

Професійно-практична підготовка загалом здійснюється на основі тісного взаємозв’язку теорії і практики. 

Цикл професійно-практичного навчання складається з професійно-теоретичної та професійно-практичної підготовки. 

Професійно-теоретична підготовка складається з відповідних навчальних дисциплін, професійно-практична підготовка пов’язана з практичною (трудовою) діяльністю за конкретною спеціальністю. 

У фахових коледжах частка теоретичної підготовки студентів дещо більша за обсягом, ніж практична, або дорівнює їй. Теоретична підготовка створює певний фундамент знань, що формує професійні компетенції [3, с.154]. 

Практична підготовка забезпечує набуття професійних знань та вмінь, що охоплють всю професійну діяльність майбутнього фахівця. Фаховий коледж організує та забезпечує майбутньому фахівцю практичну підготовку в ході виконання лабораторних і практичних робіт, розв’язання, вирішення та аналіз виробничих ситуацій на практичних заняттях, проведення ділових ігор, виконання курсових робіт (проектів), проходження всіх видів навчальних виробничих практик з виконанням індивідуальних завдань. 

Студенти фахових коледжів повинні оволодіти всіма діями (операціями), які вони мають виконувати в професійній діяльності. Однак коло функцій фахового молодшого бакалавра ширше і різноманітніше, ніж коло функцій робочого. Тому фаховий молодший бакалавр може працювати на різних посадах. Поряд з функціями маніпулятивного характеру, які виконуються відповідно до приписів (користування обчислювальною, лічильною технікою, вимірювальними приладами, розрахунково-графічні навички та ін.), та, виконуючи які, студенти повинні досягти певного автоматизму, фаховим молодшим бакалаврам доводиться вирішувати інтелектуальні завдання (аналітичні, проектувальні, конструктивні, організаторські), що вимагають обґрунтованого рішення, яке приймається з можливих варіантів на основі аналізу вихідних даних і завдань, які стоять перед фахівцем. Такі завдання зазвичай носять комплексний міжпредметний характер і вимагають значного часу на їх розв'язання. Практично за час навчання студенти не в змозі вирішити всі завдання, з якими вони зіткнуться в подальшій професійній діяльності, працюючи на різних посадах. Обов’язковими вимогами до фахового молодшого бакалавра є вміння вирішувати професійно орієнтовані завдання під час виробничої практики і в спеціально створених умовах (аналіз виробничих ситуацій, рішення ситуаційних завдань, ділові ігри). 

До циклу професійно-практичної підготовки входять навчальні дисципліни, які мають забезпечити теоретичними знаннями та надати практичні навички студентам для подальшої професійної діяльності фахівця відповідної спеціальності, який спроможний виконувати певні функції у виробничій сфері своєї діяльності. 

Практична підготовка в коледжі здійснюється не тільки в ході практичних, семінарських, лабораторних занять, курсового проектування, виробничої практики, а також при складанні випускного кваліфікаційного екзамену (для випускників економічних та комп’ютерних спеціальностей) або випускного кваліфікаційного проекту (для випускників технічних спеціальностей). 

Виробнича практика – найскладніша форма навчального процесу як в організаційному, так і в методичному плані, оскільки для її здійснення необхідно поєднати інтереси виробництва і закладу освіти, пристосувати процес навчання до практичних завдань конкретного підприємства, установи, організації [3, с.160]. 

У навчальному плані кожної спеціальності мають місце основні етапи виробничої практики, які розрізняються за цілями, призначенням, термінами проходження і рівнем попередньої підготовки, розробляються програми наскрізного практичного навчання з конкретної спеціальності на весь термін навчання. 

Наприклад, за більшістю технічних спеціальностей в підготовці фахового молодшого бакалавра першим етапом практичної підготовки виступає навчальна практика в навчальних майстернях, основне призначення якої – познайомити студентів з робітничими професіями. Студент повинен оволодіти вміннями і навичками роботи на металорізальних верстатах за допомогою різних інструментів, вимірювальних приладів і т.п. Робітничі професії, за якими здійснюється навчання, повинні як найкраще відповідати тим функціям, які належить виконувати фахівцю [3, с.160]. 

Наприклад: 

- технологу з обробки матеріалів на металорізальних верстатах та автоматичних лініях важливо володіти навичками роботи на різних металорізальних верстатах, 

- фахівцю з технічного обслуговування і ремонту верстатів з програмним управлінням - вміннями і навичками слюсарних,електричних,верстатних та електронних робіт. 

Навчальна практика проводиться в навчально-виробничих майстернях, лабораторіях та навчальних кабінетах фахового коледжу. Вона організована, як правило, після вивчення всього необхідного теоретичного матеріалу на навчальних заняттях протягом семестру. Навчальна практика - це зазвичай щоденне заняття протягом шести академічних годин. 

Виробнича практика проводиться з метою підготовки студентів до самостійної трудової діяльності. Вона пов’язує теоретичне навчання і самостійну роботу на виробництві, дає початковий досвід професійної діяльності [3, с.160]. 

Основним завданням організації і проведення практичного навчання студентів є вдосконалення їх професійних компетенцій, розширення та поглиблення технічних і технологічних знань, вивчення передового (раціоналізаторського, новаторського) виробничого досвіду, підготовка до виробничої практики та самостійної роботи на виробництві після закінчення коледжу [5, с.149]. 

Виробнича практика є заключним періодом професійно-практичної підготовки студентів фахових коледжей і проводиться безпосередньо на робочих місцях із метою подальшого розвитку та вдосконалення набутих студентами якостей, які характеризують основи їх професійної майстерності, спроможних успішно виконувати роботу у відповідності до вимог освітньо-професійної програми, а також з метою забезпечення соціальної, психологічної і професійної адаптації випускників фахових коледжів у трудових колективах підприємств [5, с.149]. 

Викладання навчальних дисциплін професійного спрямування має дуже важливу роль не тільки для вивчення та засвоєння програмного матеріалу з тієї або іншої навчальної дисципліни, а і для використання цих знань в практичних ситуаціях, наближених до виробничих.

 ДЖЕРЕЛА ТА ЛІТЕРАТУРА

1. Вишневський О. Теоретичні основи сучасної української педагогіки. Посібник для студентів вищих навчальних закладів. - Дрогобич: Коло, 2006. - 326 с.

2. Гончаренко С.У. Український педагогічний словник/ С.У. Гончаренко. – Київ: Либідь, 1997. –

3. Жигірь В.І. Дидактичні основи професійної освіти : [навчальний посібник]                         В.І. Жигірь. – Бердянськ : БДПУ, 2017. – 304 с.

4. Каплінський В.В. Методика викладання у вищій школі. Навчальний посібник. К. : КНТ, 2017. 225 с.

5. Методика професійного навчання: методичний посібник / І.Є. Сілаєва,                               С.С. Шевчук, С.О. Заславська. – Донецьк: ІПО ІПП УМО, 2013. – 292 с.

Немає коментарів:

Дописати коментар