середа, 23 вересня 2020 р.

ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ МАЙБУТНІХ МЕДСЕСТЕР ПІД ЧАС ПРОХОДЖЕННЯ ВИРОБНИЧОЇ ТА ПЕРЕДДИПЛОМНОЇ ПРАКТИК В ЗАКЛАДАХ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я

 

                  Ігор Шарун, Олена Федорці, Світлана Мартинова, Олена Орєхова

(Дніпро, Комунальний вищий навчальний заклад «Дніпровський базовий медичний коледж» Дніпропетровської обласної ради»)

ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ МАЙБУТНІХ МЕДСЕСТЕР ПІД ЧАС ПРОХОДЖЕННЯ ВИРОБНИЧОЇ ТА ПЕРЕДДИПЛОМНОЇ ПРАКТИК В ЗАКЛАДАХ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я

Анотація. У статті висвітлено критерії оцінювання навчальних досягнень студентів Дніпровського базового медичного коледжу за результатами проходження ними виробничої і переддипломної практик у закладах охорони здоров’я.

Ключові слова: компентентнісний підхід, професійні компетенції.

Практична підготовка студентів є обов’язковим і суттєвим компонентом освітнього процесу в медичному коледжі та потужним мотиваційним фактором до здобуття фахової освіти.

З переходом на нові державні освітні стандарти, які передбачають реалізацію компетентнісного підходу до підготовки фахівців, змінюються основні напрямки всіх видів  практики і, відповідно, зміст роботи методичних керівників. Під час проходження виробничої та переддипломної практик студентами медичних коледжів, в процесі набуття   загальної і професійної компетентностей, розширюється їх власний досвід фахової діяльності.

Відомо, що базовий рівень професійних компетенцій формуються ще в студентському віці, адже саме тоді відбувається становлення особистості людини: розкриваються її потенційні можливості, вдосконалюється інтелект, формуються нові соціальні установки, трансформується система ціннісних орієнтацій, розвиваються професійні здібності у зв’язку з освоєнням професії [1, с. 274].

Професійні компетенції, що формуються під час проходження виробничої практики це і знання й досвід, що отримано на заняттях у навчальних кабінетах і лабораторіях, і новий досвід, набутий в лікувально-профілактичних установах під час проходження виробничої практики.

Саме на створення умов для оволодіння цим новим досвідом має бути спрямована робота всіх  методичних керівників виробничої практики.

Основним замовником підготовки фахівців медичної галузі на компентентнісних засадах  є заклади охорони здоров’я.

Яким же хочуть бачити випускника медичного коледжу роботодавці сьогодні? Це питання обговорювалось на робочій нараді з методичними та безпосередніми керівниками практик закладів охорони здоров’я, в ході якої було окреслено коло загальних проблем щодо формування професійних компетентностей у майбутніх фахівців з медсестринства.  Загальною думкою усіх присутніх став висновок про те, що крім традиційних вимог до студентів при складанні ними диференційованого заліку по завершенню усіх видів практики щодо фахової підготовки, яка спрямована на формування вміння бездоганно виконувати практичні навички, необхідно ще враховувати позиції, що стосуються проявів ключових компетенцій:

- комунікативної (вміння спілкуватися з пацієнтом, родичами, колегами);

- інформаційної (вміння орієнтуватися у сучасному переліку дезінфекуючих засобах, що постійно змінюється, та наказах, які регламентують інфекційну безпеку, знання стандартів, практичних навичок медсестринського догляду та лікувально- діагностичних маніпуляцій). Практичні навички формуються під час практичного навчання і розглядаються як доведені до автоматизму уміння, а для  медсестер це - виконання медсестринських маніпуляцій [2, с. 10].

Студенти під час проходження переддипломної практики заповнюють медсестринську історію хвороби та захищають карту медсестринського спостереження, тож керівники практики зазначили, що при визначенні їх навчальних досягнень, необхідно враховувати додаткові позиції щодо сформованих загальних компетенцій, зокрема:

- проблемну (вміння вирішувати проблеми, вміння приймати рішення в залежності від ситуації);

- кооперативну (вміння працювати в команді);

- інформаційну (готовність до постійної самоосвіти, вміння планувати свою роботу).

За результатами наради сформульовано критерії щодо оцінювання навчальних досягнень студентів під час проходження виробничої та переддипломної практик. Контроль виробничої та переддипломної практики є актуальною проблемою та вимагає постійного удосконалення та доповнення. Отже, запропоновано диференційований залік з виробничої практики приймати за результатами співбесіди згідно з відповідними критеріями (Таблиці 1, 2) та контролю виконання практичних навичок відповідно до алгоритмів, а з переддипломної практики ще додатково враховувати захист медсестринської карти спостереження і догляду за пацієнтом за критеріями, викладеними у таблицях 1, 2, 3.

Таблиця 1

Критерії оцінки сформованості компетенцій при співбесіді за результатами практики

Компетенції, що оцінюються

Критерії оцінки співбесіди

Здатність розуміти сутність і соціальну значущість своєї майбутньої професії, виявляти до неї стійкий інтерес.

Студент орієнтується в структурі ЗОЗ, в якому проходив практику. Може назвати основний профіль патологій відділення.

Уміння створювати і підтримувати безпечне навколишнє середовище для пацієнта і персоналу. Уміння організовувати робоче місце з дотриманням вимог охорони праці, виробничої санітарії, інфекційної та протипожежної безпеки.

Знає накази, що регламентують інфекційну безпеку ЗОЗ, орієнтується в  сучасному переліку дезінфекуючих засобів

Уміння організовувати власну діяльність, вибирати типові методи і способи виконання професійних завдань, оцінювати їх результат і якість.

Орієнтується в стандартному наборі маніпуляцій профільного відділення: лікувальні, діагностичні, маніпуляції з догляду.

Уміння використовувати інформаційно-комунікаційні технології в професійній діяльності.

Студент успішно, ефективно спілкується з пацієнтом, родичами, колегами.

Уміння приймати рішення в стандартних та нестандартних ситуаціях і брати на себе відповідальність.

Студент бере на себе відповідальність за свої дії.

 

Таблиця 2

Критерії оцінки сформованості компетенцій при виконанні практичної навички

Компетенції, що оцінюються

Критерії оцінки співбесіди

1.Підготовка до процедури

Уміння представляти інформацію в зрозумілому для підопічного вигляді, пояснювати йому суть втручань.

Студент спілкується з пацієнтом, навчає пацієнта і його родичів правилам підготовки до маніпуляції та елементам догляду.

Уміння організовувати робоче місце з дотриманням вимог охорони праці,  інфекційної безпеки.

 

 

Студент готує необхідне оснащення для виконання практичної навички. Проводить обробку рук, у разі необхідності одягає маску, гумові рукавички та інші засоби індивідуального захисту

 

2.Виконання процедури

Уміння виконувати лікувально-діагностичні маніпуляції, взаємодіючи з усіма учасниками лікувального процесу.

Студент виконує маніпуляції, дотримуючись алгоритмів з урахуванням   загальноприйнятих правил та стандартів

Уміння організувати безпечне середовище для пацієнта і учасників лікувально-діагностичного процесу.

Дотримується інфекційної безпеки при проведенні маніпуляцій.

Уміння аналізувати результати медсестринського втручання.

Оцінює вплив маніпуляції на організм пацієнта.

3. Закінчення процедури

Уміння представляти інформацію в зрозумілому для пацієнта вигляді, пояснювати йому результати втручань.

Спілкується з пацієнтом після проведення процедури, навчає пацієнта і його родичів правилам поведінки, роз’яснює вплив процедури на організм.

Уміння організувати безпечне середовище для пацієнта і учасників лікувально-діагностичного процесу після виконання процедури.

Дотримується інфекційної безпеки після  проведення маніпуляції, забезпечує профілактику ускладнень.

 

Таблиця 3

Критерії оцінки сформованості компетенцій при захисті медсестринської карти спостереження і догляду за пацієнтом

Компетенції, що оцінюються

Критерії оцінки співбесіди

Уміння збирати інформацію в ході медсестринського обстеження.

Студент проводить медсестринське обстеження пацієнта, заповнює документацію.

Уміння аналізувати зібрану інформацію в ході медсестринського процесу.

Студент виявляє проблеми пацієнта і розподіляє їх за групами та пріоритетністю.

Уміння дотримуватись правил користування апаратурою, обладнанням та виробами  медичного призначення в ході лікувально-діагностичного процесу.

Студент планує проведення призначеного обстеження.

Уміння застосовувати медикаментозні засоби у відповідності з правилами їх використання.

Студент планує виконання медикаментозного лікування.

Уміння здійснювати лікувально-діагностичні втручання, взаємодіючі з учасниками лікувального процесу.

Уміння забезпечувати якісну медсестринську допомогу з дотриманням норм професійної етики.

Уміння приймати самостійні рішення.

Студент реалізує план догляду. Здійснює підготовку пацієнтів до призначених обстежень. Виконує процедури згідно з алгоритмами маніпуляцій з урахуванням загальноприйнятих правил.

 

Уміння аналізувати результати медсестринського догляду.

Оцінює результати догляду та здійснює корекцію плану догляду за пацієнтом.

Уміння представляти інформацію в зрозумілому для пацієнта вигляді, пояснювати йому результат втручань. Уміння проводити санітарно-просвітницьку роботу серед населення.

Надає рекомендації пацієнту згідно з витягом із медичної карти.

Уміння використовувати інформаційно-комунікаційні технології в професійній діяльності.

Використовує інноваційні засоби  для здійснення медсестринського процесу та підвищення рівня фахової компетенції.

 

Таким чином, обрані авторами критерії оцінювання навчальних досягнень студентів за результатами проходження усіх видів практик є важливими для визначення компетенції соціально-професійної взаємодії. Зазначені критерії можна застосовувати на різних етапах контролю проходження студентами виробничої та переддипломної практик, бо саме під час проходження виробничої та переддипломної практик у майбутніх медичних працівників формуються необхідні професійні якості: знання й уміння, необхідні для того, щоб бути конкурентноздатними та успішно вирішувати професійні проблеми.

Література.

1. Петренко Е. А. Взаимосвязь возрастных особенностей и компетенций в студенческом возрасте // Технологии построения системы образования с заданными свойствами образования: Материалы ІІІ Международной научно- практической конференции 12-13 ноября 2012 г./ Под ред. А. А. Вербицкого М. 2012.с. 273-275.

2. Радзієвська І. В. Формування професійних компетентностей майбутніх медсестер у процессі вивчення фахових дисциплін / Автореф… канд. пед. наук:-К.:2011р-28с.

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар