середа, 23 вересня 2020 р.

ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ВІДЕОМАТЕРІАЛІВ ТА НАВЧАЛЬНИХ ПРЕЗЕНТАЦІЙ ПРИ ВИКЛАДАННІ ТЕХНІЧНИХ ДИСЦИПЛІН

 Вількос Алла Вікторівна

( м. Дніпро, Дніпровський технікум зварювання

та електроніки імені Є.О. Патона)

ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ВІДЕОМАТЕРІАЛІВ ТА НАВЧАЛЬНИХ ПРЕЗЕНТАЦІЙ ПРИ ВИКЛАДАННІ ТЕХНІЧНИХ ДИСЦИПЛІН

У даній статті розкривається перевага використання відеоматеріалів та навчальних презентацій при викладанні технічних дисциплін у сучасній професійно – фаховій освіті, використання даної техніки в освітньому процесі та вплив на сприйняття студентами матеріалу.

Ключові слова: інформаційні технології, відеоматеріали, презентація, технічні дисципліни, мультимедійність.

Однією зі світових тенденцій у розвитку сучасної професійно - фахової освіти є поширення електронних і мультимедійних навчальних засобів.

Підготовка технічного фахівця з використанням останніх досягнень науки і техніки - це один із пріоритетних напрямків нинішньої професійно-технічної освіти. На сьогоднішній день освітні технології тісно пов'язані з новими інформаційними технологіями. Під інформаційною технологією навчання пропонується розуміти навчальний процес із застосуванням комплексу комп'ютерних та інших засобів обробки інформації, що дозволяє на системній основі організувати оптимальну взаємодію між викладачем та студентом з метою досягнення результату навчання.

Про інформаційну технологію навчання можна вести мову тільки в тому випадку, якщо вона:

- вирішує завдання, які раніше в навчальному процесі не були теоретично чи практично вирішені;

- задовольняє основним ознакам технологізації навчання (попереднє проектування, відтворюваність та інше) [1, с.15].

Як засіб збору, обробки, зберігання та подання навчальної інформації студенту виступає комплекс мультимедійних та інших інформаційних засобів, вибір або розробка яких обумовлені цілями і завданнями, які розв'язуються викладачем. З наведеного вище можна зробити висновок, що застосування і використання навчальних презентацій, відеоматеріалів та електронних навчально-методичних засобів у викладанні технічних дисциплін визначається можливостями, які дозволяють:

- представити навчальний матеріал, з високим ступенем наочності, особливо при моделюванні явищ фізичних процесів у динаміці;

- підвищити мотивацію студентів при застосуванні навчальних презентацій, в яких основні навчальні питання супроводжуються звуковими маркерами, що сприяє посиленню емоційного фону освіти;

- розширити потенціал з індивідуалізації освіти;

- забезпечити широку зону контактів із тими, що навчають;

- надати широке поле для активної самостійної діяльності студентів.

Аналіз наукових джерел показує, що традиційна організація навчання вимагає впровадження в освітній процес висококваліфікованих фахівців і сучасних засобів технічного навчання. У зв'язку з цим поповнення змісту дисциплін, що викладаються великим потоком інформації, невідворотно вимагає збільшення термінів підготовки фахівців, кількості годин на вивчення навчального предмета.

На сьогоднішній день можна сформулювати деякі завдання, які випливають з вимоги інформатизації навчання.

Перша - оволодіння випускником технікуму комплексом знань, навичок і умінь, вироблення якостей особистості, які забезпечують успішне виконання завдань професійної діяльності і комфортне функціонування в умовах інформаційного суспільства, в якому інформація стає вирішальним фактором високої ефективності праці.

Друга - підвищення рівня підготовки фахівців за рахунок вдосконалення технологій навчання, які застосовуються сьогодні в фахово – професійній освіті, і широкого впровадження в навчальний процес електронних навчальних засобів, і технологій [2, с. 35].

Основним завданням використання сучасних інформаційних методик є розширення інтелектуальних можливостей людини. У даний час змінюється саме поняття навчання, засвоєння знань поступається місцем вмінню користуватися інформацією, отримувати її за допомогою різних телекомунікаційних систем.

Застосування даних технологій у сучасному освітньому процесі - цілком закономірне явище. При цьому мультимедійність створює позитивні моменти, що сприяють сприйняттю і запам'ятовуванню матеріалу з включенням інтуїтивних реакцій студента. Застосування мультимедійних технологій на будь-яких етапах навчального процесу, зокрема пояснення нового матеріалу, самостійна робота студентів і контроль знань може значно підвищити якість кінцевого результату.

Розглянемо переваги сучасних технічних засобів в навчальному процесі, наприклад, електронний підручник дозволяє побачити наступне:

- ілюстрацію динамічних процесів і явищ, прихованих в умовах звичайного освітнього процесу;

- побачити розвиток і різноманіття всіх моделей на фотографії, а також їх докладні технічні характеристики у вигляді таблиць;

- оперативно знаходити застарілий матеріал або неточності і вносити відповідні зміни.

Впровадження навчальних презентацій та відеоматеріалів сприяє до появи нових освітніх методик і форм занять, що базуються на електронних засобах обробки і передачі інформації. Але, незважаючи на різноманітність технічних засобів і технологій, що використовуються в навчальному процесі, слід зазначити, що якість навчання залежить, перш за все, від досконалості навчального матеріалу, форми його представлення та організації навчального процесу.

При розробці моделі навчальних презентацій необхідно дотримання ряду принципів:

- слайд-фільм повинен задавати ритм проходження матеріалу і мати спеціальні аудіовізуальні засоби управління сприйняттям матеріалу;

- динаміка пред'явлення тексту задається викладачем (це відбувається або заздалегідь при розробці слайд-фільму, або в процесі демонстрації);

- слайд-фільм пропонує студенту свою логіку вивчення матеріалу;

- допускаються перехресні посилання.

Основним способом підвищити кількість сприймання інформації є підвищення наочності. Зростаюча щільність інформаційного потоку змушує максимально задіяти всі канали сприйняття студентів. Отже, найбільшу увагу необхідно приділяти зоровій складовій теоретичного курсу, аніж голосу викладача, що може мати другорядне значення.

Навчальні відео-презентації дозволяють представляти засвоюваний матеріал максимально детально і докладно, дроблячи його на порції, що мають оптимальну інформаційну насиченість і наочність, а так само поєднувати вказане дроблення зі структуруванням. Крім цього, електронні відеопрезентації дозволяють скористатися наявними можливостями, недоступні звичайним плакатів - анімація окремих елементів, використання відеовставок [3, с 28].

Застосування сучасних технічних засобів навчання передбачає одночасне використання, як засобів наочності проблемного змісту, тобто встановлення прямої навчальної зв'язку викладач-студент, так і засобів програмованого навчання і контролю, тобто зворотного контрольного зв'язку студент-викладач.

Впровадження подібних інформаційних технологій у навчальний процес має бути якісно обґрунтованим фактором у системі сучасної освіти. Застосування даних комплексів у професійній підготовці майбутніх фахівців дозволяє підвищити якість навчання, розвинути

творчі здібності студентів, а також навчити їх самостійно мислити і працювати з навчальним матеріалом, що сприяє їх подальшому безперервного вдосконалення протягом усього життя.

Список використаних джерел:

1. Биков В. Ю. Проект «Технології тестування» / Ю.В. Биков, Ю. М. Богачков, Ю. О. Жук, О. І. Вольневич, П. С. Ухань // Комп‘ютер у школі та сім‘ї. – 2005. – №1. – С. 16–18

2. Гуревич Р. С. Інформаційно-телекомунікаційні технології в навчальному процесі та наукових дослідженнях: навчальний посібник для студентів педагогічних ВНЗ і слухачів інститутів післядипломної освіти / Р. С. Гуревич, М. Ю. Кадемія. – Київ: «Освіта України», 2006. – 390 с.

3. Гуревич Р. С. Інформаційно-телекомунікаційні технології в освіті / Р. С. Гуревич // Енциклопедія освіти / Акад. пед.. наук України ; головний ред. В. Г. Кремень. – Київ: Юринком Інтер, 2008. –1040 с. – С. 364–365.

Немає коментарів:

Дописати коментар