четвер, 24 вересня 2020 р.

СУЧАСНІ АСПЕКТИ ВИХОВНОЇ РОБОТИ ЯК СКЛАДОВОЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ (З ДОСВІДУ РОБОТИ ВИХОВАТЕЛЯ ГУРТОЖИТКУ)

 

Алла Ялова

(м. Нікополь, Комунальний вищий навчальний заклад

«Нікопольський медичний коледж»

Дніпропетровської обласної ради»)

 

СУЧАСНІ АСПЕКТИ ВИХОВНОЇ РОБОТИ ЯК СКЛАДОВОЇ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ (З ДОСВІДУ РОБОТИ ВИХОВАТЕЛЯ ГУРТОЖИТКУ)

        Автор статті ділиться роздумами про виховання студентської молоді, своїм досвідом роботи, здобутками, організацією відпочинку і дозвілля.

Що таке виховання? Виховання – це ціла наука, якій доводиться вчитись протягом усього життя, особливо коли ти вихователь, і повинен іти в ногу з часом, для того щоб бути сучасним і цікавим для своїх вихованців. Щоб тебе розуміли, на тебе рівнялись, брали з тебе приклад, щоб тобою пишались  і казали банальне «дякую». І коли все саме так відбувається, в тебе за спиною виростають крила,  переповнює почуття радості та гордості, що  все виходить. Хочеш рости, вдосконалюватися, працювати ще більше і вчитись, щоб вчити інших!

«Хто намагається розібратися в хорошому й поганому на своїх уроках, у своїх стосунках з вихованцями, той вже досягнув половину успіху» [1,  https://dytpsyholog.com/2016/06/17/20]

В.О. Сухомлинський

Кажуть, студентство – найпрекрасніша пора. Це і самостійність, і свобода. І ще трохи дитячої безтурботності. Пора мрійників, романтиків і великої кількості можливостей, яких з кожним прогресивним роком дедалі більше.

Сучасні студенти креативні, активні, і зовсім інші, ніж ті, що були у ХХ столітті. Вони  є дуже мобільними, набагато активнішими, більш інформовані,  мислять  глобальніше, відстоюють  свої права.

Невідємною частиною студентського життя є гуртожиток, який на час навчання,  повинен стати другою домівкою. Життя в гуртожитку складне, але й цікаве. Це свого роду школа життя, яка допоможе студентам придбати корисні навички, які знадобляться у подальшому житті.

Серед труднощів, що постають перед значною частиною студентів-першокурсників –психологічна адаптація. Проблема адаптації є надзвичайно актуальною. Студенти зустрічаються з рядом проблем, що пов’язані з недостатньою психологічною готовністю до умов навчання, самостійного життя в нових, можливо незнайомих до цього їм умовах.

Усі студенти різні – з різними амбіціями, цілями, самооцінкою, кожного виховували по-різному батьки, кожен жив в різних умовах. Особливо нелегко доводиться тим студентам, які приїхали на навчання до міста з села, де зовсім інший потік життя, і це великий стрес для них.

У гуртожитку проживають і діти-сироти та діти які позбавлені батьківського піклування. Тому слід приділяти особливу увагу до таких студентів. Ці діти завжди повинні бути в полі зору. Потрібно навчитись визначати цінність кожного студента, і ні в якому разі не ділити на хороших чи поганих, бідних чи заможних. Цінувати  в кожному - особистість. У спілкуванні з такими дітьми варто дотримуватись конфіденційності, уникати «ярликування», не давати обіцянок, які неможливо виконати, демонструвати позитивні моделі поведінки, не підтримувати виявів небажаних якостей (ревнощів, споживацького ставлення, агресивності), демонструвати позитивне ставлення до всіх студентів, поважати їхню думку, почуття, акцентувати увагу  на власних позитивних характеристиках і здобутках.

Саме від вихователя залежить, як пройде період адаптації на новому місці, як майбутні студенти сприймуть одне одного, порозуміються, потоваришують і, врешті-решт, стануть одним цілим – однією сім’єю! Доброзичливість, увага до кожного, індивідуальний підхід сприятимуть скороченню строків адаптації до проживання у гуртожитку.

Усі студенти полюбляють колективні посиденьки та свята, просто обожнюють творчу діяльність, активно беруть  участь в організації свят, в прикрашанні гуртожитку, допомагають з ідеями щодо сценарію, вигадують конкурси. Такі вечори дають широкі можливості виявити творчі здібності кожного студента. Вже доброю традицією стало проводити в гуртожитку на початку навчального року свято «Посвята в жителі гуртожитку». Саме цей захід допомагає зблизитися,  відчути себе бажаним в новому колективі. Веселі конкурси, ігри та жарти роблять свою справу. Свято завжди проходить на славу. Студенти залишаються  задоволені, телефонують батькам, діляться враженнями та емоціями. Кожен захід намагаємося зробити оригінальним і новим, щоб сценарій не повторювався з року в рік.

Так як в гуртожитку проживає більша кількість дівчат – влаштовую свята і для них, так наприклад – конкурси «Уміла господиня», «Найсмачніший борщ», де наші розумниці радують нас своїми талантами та кулінарними шедеврами. Звичайно,  балую їх подарунками – солодощами та грамотами.

Не дивлячись на те, що в нашому коледжі навчаються майбутні медичні працівники, у кожного зі студентів є свої особливі таланти. Багато хто грає на гітарі, скрипці, піаніно, хтось вміє гарно танцювати, співати, ставити сценки, є і талановиті художники, а хтось проявляє себе в спорті. Завдяки таким талантам в гуртожитку життя стає різноманітним, веселим та насиченим. І на якісь дурниці просто не вистачає часу.

Разом зі студентською радою організовуємо концертні програми «Гуртожиток має талант», вечір відпочинку «Давай товаришувати», конкурсно-розважальна програма до Дня Св. Валентина «Кльова пара»; готуємось та беремо участь у заході «Студент року». Проводимо змагання на першість гуртожитку з тенісу.

У такому ритмі подій не забуваємо і творити добрі справи. Вже котрий рік поспіль наш гуртожиток бере участь у благодійній акції «Святий Миколай - дітям». Збираємо посилку для дітей-сиріт. Хтось ділиться своїм одягом, хтось купує солодощі, розмальовки, олівці. На свято Масниці студенти гуртожитку організували акцію «Масницю стрічаємо – млинцями пригощаємо», напекли смачних млинців та пригощали жителів міста. А ввечері накрили стіл, і усі разом в домашній атмосфері частувалися млинцями з чаєм, співали пісні під гітару. Це було досить душевно. Я люблю такі моменти, бо саме так проявляється чуйність, турбота, людяність. І це зближує нас всіх.

Ми вміємо не тільки веселитись, а й говорити на серйозні теми. Раз на тиждень в гуртожитку обовязково проходять виховні години, години спілкування, бесіди, перегляд  та обговорення фільмів повчального характеру. Такий вид  роботи сприяє формуванню у студентів системи правильного ставлення  до оточуючого середовища; до людини, суспільства, праці, науки, мистецтва, природи, самого себе. Так,  протягом року зі студентами гуртожитку було проведено такі виховні години: «Вейпінг – електронні сигарети. Шкода здоровю», «Ні наркотикам! Я за здоровий спосіб життя», «Скажемо СНІДу – Ні!», «Життя без насильства», засідання круглого столу «Куріння – зло. Ознайомлення з методиками як кинути курити»; години спілкування: «Мода, краса та здоровя сучасної молоді», «Мій рідний край ні з чим не порівняти», «Умій слухати та спілкуватись».

У виховній роботі зі студентами, що проживають у гуртожитку активну участь бере і психолог. Він  допомагає налаштуватись на потрібний лад, і, таким чином, робота виходить вдалою і позитивною, як для студентів так і для нас. Студент черпає для себе необхідну інформацію, а ми в свою чергу робимо висновки і розуміємо, як нам працювати далі.

Так, цікаво пройшов тренінг-спілкування «Сходи вашого успіху», метою якого було – формування психологічної готовності студентів на етапі підготовки до участі у конкурсах, змаганнях, іспитах шляхом пошуку внутрішніх ресурсів, розвитку навичок саморегуляції та позитивного мислення. [ 2,  https://naurok.com.ua/trening-shodinkami-do-uspihu-47148.html].

Провели бесіду «Культура спілкування між людьми», метою якої було навчити культури спілкування в різних життєвих ситуаціях. А за допомогою анкетування «Чи вміємо ми дружити?» - психолог дізналась обєктивну думку кожного і дала цінні поради.

Активно співпрацюємо з міською бібліотекою. Проводимо там музичні вечори, граємо в настільні ігри, організовуємо шевченківські читання, відвідуємо виставки майстрів, які проходять в бібліотеці, і таким чином  прививаємо любов до книги.

А ще нашим студентам дуже полюбився театр. Перший похід до театру був сумнівним, ніхто не хотів іти. Але неперевершена гра акторів, костюми, декорації зробили свою справу, тепер мене кожного разу студенти запитують : «Коли ми підемо до театру?».

Прищеплювати любов до мистецтва – це чудово, це прорив у вихованні сучасної молоді.

Звичайно, є в нашій роботі і труднощі – дуже важко підтримувати порядок в кімнатах, особливо, коли всі вранці поспішають на пари.

       На допомогу вихователю завжди прийде студентська рада гуртожитку. Разом проводимо рейди по кімнатах, ведемо санекран, в якому відмічаємо результати перевірок, і це є дуже дієво, у деяких студентів прокидається почуття сорому, відповідальності, і  це дає позитивний результат. Один раз на місяць виділяємо найкращу та найгіршу  кімнати і відмічаємо їх на стенді «чистоти». Найкращі кімнати нагороджуються табличкою «Ревізор рекомендує» - це студентам дуже до вподоби. На заході  «Студент року» студенти нагороджуються у номінації «Краща кімната у гуртожитку».

      Активно допомагає у роботі гуртожитку медична сестра, яка кожного тижня перевіряє санітарно-гігієнічний стан кімнат. Кожного дня навідуються до гуртожитку і куратори, вони провідують своїх студентів, перевіряють порядок в кімнатах загального користування  та в кімнатах, де мешкають студенти. На допомогу залучаємо і батьків – проводимо бесіди, обмінюємось досвідом.

Одним словом, гуртожиток – іспит на самостійне життя. Саме тому дуже важливо, щоб життя студентів проходило в атмосфері затишку та комфорту.

Над цим ми і працюємо!

 

Список використаних джерел:

1. Інтернет ресурс - https://dytpsyholog.com/2016/06/17/20

2. Інтернет ресурс -  https://naurok.com.ua/trening-shodinkami-do-uspihu-47148.html

 

 

 

allaspravtseva@gmail.com

 

Немає коментарів:

Дописати коментар