вівторок, 22 вересня 2020 р.

ЗАСТОСУВАННЯ МНЕМОТЕХНІЧНИХ ПРИЙОМІВ У ПРОЦЕССІ НАВЧАННЯ МАЙБУТНІХ МЕДИЧНИХ СЕСТЕР КЛІНІЧНИХ ДИСЦИПЛІН

Т.В.Мартинова

О.М. Олійник

(Харків, Харківський обласний медичний коледж)

ЗАСТОСУВАННЯ МНЕМОТЕХНІЧНИХ ПРИЙОМІВ У ПРОЦЕССІ НАВЧАННЯ МАЙБУТНІХ МЕДИЧНИХ СЕСТЕР КЛІНІЧНИХ ДИСЦИПЛІН

Аннотація: У статті розглядаються можливості використання мнемотехнічних прийомів,  які дозволяють ефективно запам'ятовувати й зберігати в пам'яті навчальний матеріал з       клінічних дисциплін в процесі формування фахових компетенцій у медичних сестер.

Ключові слова:   мнемотехніка, прийом, пам’ять, студенти.

Якщо будь-яку пересічну освічену людину запитати, що вона пам'ятає зі шкільної програми з фізики, вона відразу ж згадає крилатий вираз: «Каждый охотник желает знать, где сидят фазаны» і правильно, послідовно назве всі кольори веселки, хоча цей предмет майже всі вже забули. Чому так? Тому, що інформацію про спектр кольорів людина набула у нетрадиційній формі, і це дозволило запам'ятати її надовго.

Сучасні студенти живуть і навчаються у великому інформаційному просторі, і для здобуття будь-якої фахової освіти вони повинні засвоювати значні обсяги спеціальної інформації. Державний і світовий ринки праці сьогодні потребують конкурентоспроможних фахівців. Не винятком є і медична галузь. Основним завданням кожного закладу професійної освіти є ефективне формування фахових компетенцій у студентів через застосування інноваційних методів навчання. Одним із них на сьогодні може стати мнемоніка, чи мнемотехніка.

Мнемотехніка (гр., мистецтво запам'ятовування) – система особливих способів, що полегшують запам'ятовування й збільшують обсяг пам'яті [1]. Це технологія покращеннязасвоєння нової інформації шляхом свідомого утворення асоціативних зв'язків за допомогою спеціальних методів та прийомів [2].

Майбутні медични сестри при здобутті фахової освіти мають запам'ятовувати багато термінів, понять, цифр, розуміти процеси і явища, тому ми в останні роки при навчанні клінічних дисциплін («Медсестринство у внутрішній медицині» та «Медсестринство в інфектології») все частіше стали звертатись до мнемотехнічних прийомів.

Щоб студенти могли легше запам'ятати цифри (дати, дози, номери наказів та інше), ми застосовуємо різні мнемотехнічні елементи. При цьому ми не тільки «нав'язуємо» свої варіанти, але й спонукаємо студентів до самостійної творчості. Як, наприклад, можна запам'ятати номер наказу МОЗ України 325 від 08.06.2015 року «Державні санітарно-протиепідемічні правила і норми щодо поводження з медичними відходами»? Можна застосувати прийом римування і написати вірш: « 3 (три) - Після праці за собою прибери. 2 (два) - Пам'ятай, чистота – всьому голова. 5 (п'ять) - Тепер можешь спочивать!»

Цей же прийом можна використовувати також і при вивченні дієтичних столів:

«Серцеві проблеми – запам‘ятай, не можна каву, міцний чай,

Дієту десять призначай: мало солі та рідини, їж більше городини́».

А можна скористатись абетково-цифровим кодом. Можна взяти першу літеру назви цифри або створити цей код довільно. Головне, щоб людина добре його пам'ятала. Кожну цифру кодуємо літерою, а потім із цих літер формуємо фразу - мнемовираз. Чудово, коли ця фраза буде ассоційюватись із чимось відомим чи кумедним. Створення єдиного коду для групи чи бригади дозволяє проводити заняття більш цікаво і залучати до освітнього процесу всіх студентів. Найчастіше ми використовуємо таке кодування: 1-н, 2-д, 3-т, 4-ч, 5-п, 6-ш, 7-с, 8 –в, 9-м та 0-з. У нашому прикладі наказ № 325 – це «т», «д» та «п»- кодові літери. Для запам'ятовування можна сформувати, наприклад, такий вислів «Тайсон - добрий песик!». А якщо при цьому у конспекті намалювати собаку зі шваброю чи віником, то багато хто не тільки знатиме номер наказу, але і його зміст.

Часто нашим студентам ми пропонуємо запам'ятовувати цифри через прив'язку до індивідуальних видатних дат та подій: «у березні (3 місяць року) 25 числа народилася моя бабуся, яка ретельно слідкує за чистотою у домівці та прибирає сміття».

При запам'ятовуванні великих цифр ми навчаємо студентів використовувати систему Шеда – складати фразу зі слів, у яких кількість літер відповідає цифрам. Наприклад, наказ МОЗ України від 21 вересня 2010 року за №798 «Методичні рекомендації «Хірургічна та гігієнічна обробка рук медичного персоналу»: у мнемовиразі повинно бути три слова, при цьому у першому повинно бути 7 літер, у другому – 9, у третьому - 8. Ми склали таку фразу: «Стануть чепурними рученята».

Досвід нашої роботи показав, що студенти чудово запам'ятовують цифри, якщо їх поєднати з образами та аналогіями. Так можна студентів навчити легко відтворювати номера дієтичних столів за Певзнером. Цифру «8» можна намалювати у вигляді гладкої бабусі і надовго запам'ятати, що цю дієту було розроблено для пацієнтів з ожирінням, а якщо до цифри «11» домалювати черевички, то ми побачимо тонесенькі ніжки і надовго засвоїмо, що цей стіл - для виснажених пацієнтів і хворих на туберкульоз. При цьому студенти можуть самі створювати відповідні образи. Достатньо простий мнемотехнічний прийом дозволяє студентам швидко та просто засвоїти та у певний момент відтворити необхідну інформацію.

Студентам з розвиненим образним мисленням при запам'ятовуванні цифр ми інколи рекомендуємо використовувати «метод образних гачків». Для цього на кожну цифру ми «чіпляємо» певний образ. Наприклад, 3 – куля, 2 – лебідь, 5 – змія. А далі залишається тільки поєднати це у малюнку, добре собі уявити і надовго запам'ятати номер наказу. Малюнок у такому випадку виконує роль гачка на вішаку нашої пам'яті.

Медична та медсестринська освіта оперує великою кількістю наукових понять, термінів та визначень. Наш практичний досвід показав, що для їх ефективного засвоювання в нагоді також можуть стати мнемотехнічні прийоми. У своїй більшості це прийоми на основі перетворення інформації у картинки. Найбільш ефективними, на наш погляд, стали такі: написання глосаріїв з візуальними образами, створення візуальних об'єктів хвороби та складання ментальних мап (інтелект-карт). Глосарій студенти ведуть у робочих зошитах з друкованою основою або в електронному форматі. Відповідно до теми розділу в першу колонку вони вписують термін або поняття, у другу – визначення або описання, а в третій малюється візуальний образ, який в подальшому можна використати і при складанні візуальних об'єктів хвороби чи ментальних мап.

Інколи для запам'ятовування назв, термінів та понять ми застосовуємо ассоціативні вислови: «троакар – це трубка», через яку витікає рідина, а «стілет – це холодна зброя» або вірші відомих авторів. Вивчивши вірш дитячого письменника С. Маршака «Чем болен мальчик?», вже ніхто не забуде, що синонім грипу – інфлюенца. Такі вірші можна складати разом у групі під час занять або при виконанні позааудиторної роботи.

У багатьох студентів певні труднощі виникають при запам'ятовуванні лікарських засобів. І такий простий мнемотехнічний елемент, як римування або написання віршів, може вирішити цю проблему: «Татко був сьогодні зол, випив зранку дибазол – тиск нормальним швидко став – тато знов защебетав». Цей же прийом може бути застосований і для запам'ятовування термінів та понять: «Щоб розпізнати в серці ішемію, потрібно зробити кардіографі́ю. Порушення кровопостачання призводить до болю, утруднення диха́ння. Нітрогліцерин поспішно давай, швидку негайно викликай».

Також наш досвід роботи показав, що процесу запам'ятовування сприяє розгадування ребусів, перегляд фото видатних людей (у Д. Кеннеді – хвороба Аддісона, Наполеона – гіперфункція гіпофіза, Ф.Мерк'юрі – ВІЛ-інфекція/СНІД та ін.), карикатур та коміксів.

Час від часу у багатьох студентів виникають проблеми при запам'ятовуванні процесів і явищ. У таких ситуаціях теж з успіхом можуть бути використані технічні елементи мнемоніки. Наприклад, при знятті ЕКГ дуже важливо запам'ятати, на яку кінцівку якого кольору накладається електрод. Ми пропонуємо студентам підняти спочатку праву руку, а потім, рухаючись проти годинникової стрілки, почергово піднімати кінцівки й промовляти: «Червона квітка буяє, жовта кульбабка куняє. Зелений гай зашумить – чорний шпак прилетить». Перша літера слова або само слово стануть підказками, якого кольору електрод на яку кінцівку слід накласти. Процес накладання електродів можна також легко засвоїти, створивши образ людини, що у правій руці тримає червону квітку, у лівій – жовте сонечко, ліва нога стоїть на зеленому газоні, а права спирається на чорну голу землю. Цей образ можна «приміряти» на собі, уявивши себе на місці цієї людини.

Нерідко ми вдаємося до ассоціативної пам'яті студентів. Наприклад, щоб їм легше було запам'ятати симптоми гіпоглікемічної коми при цукровому діабеті, ми пропонуємо їм згадати свої відчуття, коли вони були голодними, та описати їх, а потім зіставити їх із початковими симптомами коми. При викладанні клініки хвороб ми також часто застосовуємо прийом «пам'ять власних відчуттів». Особливо ефективно це працює в разі поширених хвороб, якими перехворіли або самі студенти, або їх оточення. Цей прийом має також перевагу і в тому, що кожен студент стає активним учасником освітнього процесу. Аналогічно можна навчити запам'ятати і етапи передстерилізаційної обробки медичних інструментів. Ми створюємо ситуацію (наприклад, під час їжі соус потрапив вам на сорочку) і просимо студентів описати свої дії з цією плямою. Можна легко побачити, що логіка дій є ассоціативною етапам передстерилізайної обробки. А щоб студенти запам'ятали контроль якостіпередстерилізаційного очищення, ми застосовуємо такий елемент мнемотехніки як мнемослово «МуЖиК». Приголосні вказують, що проби слід ставити на залишки мила, жиру та крові, і ці ж літери підкажуть, який колір матимуть позитивні проби. Наприкінці можна попросити студентів намалювати чоловіка, що пере білизну, і бути впевненими, що більшість надовго запам'ятає цю інформацію.

Ще одним нетрадиційним елементом навчання є застосування і написання казок професійної тематики як у прозі, так і у віршах.

Таким чином, досвід нашої багаторічної педагогічної роботи свідчіть, що сьогодні застосування нетрадиційних прийомів навчання може значно підвищити якісну підготовку медичних сестер. Перспективним у цьому сенсі є застосування різноманітних мнемотехнік, адже за їх допомогою можна легко засвоїти навчальну інформацію і зберегти її у довготривалій пам'яті. Мнемотехніка дозволяє розвивати мислення і збільшує резерв людської пам'яті, вона може зробити процес навчання та учіння цікавим і дати змогу кожному проявити свою активність, розвинути творчі здібності та критичне мислення. Наша задача – навчити студентів прийомам мнемотехніки. Просто навчити – легко навчатись!

Список використаних джерел

1. Зиганов М., Мнемотехніка. Запам'ятовування на основі візуального мислення / М.Зиганов, В. Козаренко. – К. : Школа раціонального читання, 2001. – 304с.

2. Чепурний Г. А. Мнемотехніка: технологія ефективного засвоєння інформації в умовах сучасної освіти: навчально-методичний посібник / Г. А. Чепурний. – Тернопіль : Мандрівець, 2015. – 152с.

Немає коментарів:

Дописати коментар