середа, 30 вересня 2020 р.

ДО 150 – РІЧЧЯ ВІД ДНЯ ЗАСНУВАННЯ ДНІПРОВСЬКОГО МЕДИЧНОГО КОЛЕДЖУ

                                                

Ігор Шарун, Наталія Попова
(Дніпро, Комунальний вищий навчальний заклад « Дніпровський базовий
медичний коледж» Дніпропетровської обласної ради»)


О 150 – РІЧЧЯ ВІД ДНЯ ЗАСНУВАННЯ ДНІПРОВСЬКОГО МЕДИЧНОГО КОЛЕДЖУ


Анотація: одним з сучасних аспектів виховної роботи зі студентами є ознайомлення з історією, традиціями навчального закладу, в якому вони навчаються, що сприяє формуванню високих моральних цінностей, що є духовною основою освітнього процесу. Стаття містить інформативний матеріал, який присвячений цій знаковій історичній даті (на допомогу керівникам груп та іншим викладачам для проведення тематичних виховних годи та інших позааудиторних виховних заходів). 

Ключові слова: історія міста та медичного навчального закладу, Катеринослав – Дніпропетровськ- Дніпро і медична освіта. 

«В природі все мудро продумано і налаштовано, 
всяк повинен займатися своєю справою, і 
в цьому мудрість – вища справедливість життя» 
Леонардо да Вінчі. 

«Працюй за своїм призначенням» 
В. Шекспір. 


Професія медика – це не просто професія, це одне з найбільш життєво необхідних, людяних призначень у світі. Дніпровський медичний коледж вже багато років готує нашу молодь до цього гуманного призначення, освоєння цієї благородної професії. Сьогодні наше місто разом зі студентами та викладацьким складом коледжу святкують 150 – у річницю від його заснування. Наш навчальний заклад один з найстаріших в Україні, що має свою славну історію, готував, і зараз готує, молоді медичні кадри для людей, для сучасної системи охорони здоров’я. Формування нашого навчального закладу, його історія становлення та розвиток, успіхи нерозривно пов’язані з історією нашого міста, всієї країни, тому умовно необхідно виділити певні історичні віхи
   1. Початок історії медичного закладу. 
Історія Катеринослава свідчить, що до середини ХІХ ст. в місті були дуже частими епідемії холери, чуми, дифтериту, болотної лихорадки тощо. Особливо великий мор відбувся у 1848 р. Багато молодих людей помирали від чахотки, страждали від цинги. Медиків не вистачало, і незаможним людям доводилось зверталися до знахарів, лікувалися від «дурного ока». Тому підготовка медичних працівників стала важливішою справою. Першим кроком, що заклав початок історії нашого навчального закладу, став процес підготовки медичних кадрів з 2 жовтня 1870 року, коли Катеринославським губернським земством на базі земської лікарні (тепер обласна лікарні ім. І. І. Мечникова) була заснована фельдшерська школа, що знаходилася у флігелі лікарні на Соборній площі. Першим керівником школи та одночасно головним лікарем був Бойченко Павло Никифорович. Вступ до школи передбачав складання екзаменів: мова (в письмовій та усній формі), математика та «Закон Божій». Вся інформація щодо діяльності школи, викладацького складу, життя студентів збереглася у звітах Катеринославської губернської земської лікарні та місцевої управи за 1893, 1894, 1897, 1900, 1901, 1902, 1906 рр., а також у Лікарсько – санітарній хроніці 1901 – 1913 рр. Перший випуск учнів у кількості 4-х випускників відбувся у 1873році, всього в школі навчалося 16 студентів, а в1873-1874 їх було вже 34. Потреба у фахівцях згодом зростала, тому в 1884 році в школі навчалося 54 студенти, у 1895році -60, 1900 – 96, 1902 – 102 майбутніх фахівців. З 1883 року навчання стало 4 - х річним. В перший рік навчання викладалися загальноосвітні дисципліни, в другий – починалося вивчення підготовчих медичних наук: анатомія, фізіологія, фармакологія, в третій рік – фундаментальні медичні науки, а в четвертий - практичне та клінічне викладання медицини. Крім основних наук учні вивчали «Закон Божий», який викладав священник лікарняної церкви, де учні співали у церковному хорі і куди ходили молитися як вихованці, так і викладачі та інші лікарі. У 1905 – 1906 рр. вперше почали викладати додаткові дисципліни: акушерство, вушні хвороби, а також був введений теоретичний курс з десмургії, патології, рецептури і зубних хвороб. Перші відомості про викладацький склад можна знайти в протоколах засідань Першого з’їзду лікарів Катеринославської губернії, що відбувся 5-10 серпня 1883 року. Більшість викладачів були одночасно лікарями Земської губернської лікарні, але поступово склад викладачів почав розширятися, так як залучалися викладачі вищих навчальних закладів, професорський склад. 
У школі в 1905 році починає працювати Педагогічна рада під керівництвом члена управи. Повноваження Педради розповсюджувалися щодо всіх питань навчальної, виховної та господарської роботи в школі. У 1910 році на Південноросійській регіональній промисловій виставці, що відбулася в Катеринославі, вперше була представлена діяльність фельдшерської школі, роботі якій була дана висока оцінка. У цьому ж, 1910 році на Десятому з’їзді лікарів Катеринославської губернії було прийняте рішення про проведення реформи навчального процесу, внаслідок чого була відкрита можливість здобути медичну освіту жінкам (прийнято на навчання 30% жінок). Крім того, вперше була введена літня практика (з15.05 до15.08); вводяться окремі курси з гінекології, епідеміології, дезінфекції, а в 1912 р. на території лікарні була побудована лабораторія. У 1910 році в школі навчався 141 учень: чоловіків-130 та 11 жінок. Так тільки на перший курс було прийнято 27 чоловіків та 11 жінок, це були представники різних соціальних верств та віросповідань: дворян-3, міщан-39, селян-94,осіб духовного звання-1, «різночинців»-4, християн-127, іудеїв-14. Серед учнів школи були в незначній кількості стипендіати губернських земств на повному їх пансіоні, але більшість були «приходящими» і вимушені були жити за свій кошт на квартирах. Школа мала дуже незначні матеріальні можливості, тому майже не купувалися підручники та інші посібники, не покращувався побут учнів та викладачів. Ті студенти, що були стипендіатами, після закінчення повного курсу навчання направлялися до своїх уїздів. 
У 1916 році вперше катеринославська земська фельдшерська школа випустила крім фельдшерів та 11 акушерок. Всього за період з 1870-1916 школа випустила 615 фельдшерів і 11 акушерок. 
   2. Післяреволюційний період. 
Після жовтневих революційних подій 1917 року в Україні почала запроваджуватися медична система Семашка (Семашко М.А.- очолив Наркомздрав СРСР). В цей час фельдшерська школа з території губернської лікарні переміщується у приміщення середньої школи №68 на вул. Базарній, де набували освіту 249 учні (журнал «Советское строительство» за 1921р.). З 1929 року учні навчалися у дві зміни: «акушерська школа» та «школа лікарської допомоги» (два окремих, незалежних навчальних заклади, які згодом об’єдналися). Історична довідка: у 1922 році на Першій Всеросійській конференції з питань освіти було прийнято рішення про організацію навчальних середніх закладів нового типу, фельдшерська школа стала називатися «школою лікувальної допомоги». У 1930 році вона була перейменована в «Акушерсько-фельдшерський технікум». Термін навчання був скорочений до 2-х років, а навчальний заклад став називатися «Медичний технікум єдиного диспансера». З 1931 року до 1936 рік був встановлений статус медичного технікуму. 
У 1937 році був введений новий навчальний план, який передбачав фельдшерську, акушерську, медсестринську і, вперше, санітарно-фельдшерську спеціальності. Встановлена єдина форма навчальної роботи: теоретичні заняття, практичні заняття, виробнича практика, яка була введена в 3-му та 4-му семестрах і займала 60% навчального часу. База практичного навчання розширилася за рахунок нових лікарських відділень у різних лікарнях міста. З 1933-1935 рр. директором закладу був Г.Н. Рось, а з 1935 до 1970 року займав посаду директора легендарна особистість – Шкроб Роман Дмитрович, який ще був старшим викладачем основ філософських знань. У цей час вперше з’явилася така нова форма роботи викладачів, як їх об’єднання в методичні комісії (загальномедичних дисциплін, загальноосвітніх дисциплін та клінічних дисциплін). 
У 1936 році для студентів був побудований триповерховий гуртожиток на вулиці Університетській 2, який у 1948 р. перетворений в навчальний корпус. 
   3. Післявоєнний період, 50 - 80рр. XX ст. 
Після визволення міста від німецько-фашистських загарбників почалась загальна відбудова, в тому числі, відродження діяльності фельдшерсько-акушерської школи, яка тимчасово розташувалася в приміщенні колишньої церкви на вул. Д. Бідного 14, де знаходилася до 1946 р. (потім там була розміщена 10-та лікарня). У наші дні це місце було знов повернено церкві, яка повністю відроджена і відбудована. 
У 1956 році в навчальному заклад працювало 60 штатних викладачів, навчалося 1200 студентів, виховувалися висококваліфіковані фахівці. Історична довідка: з 1940 року і до 1954 року наш медичний навчальний заклад мав назву «Фельдшерсько-акушерська школа», а з 1954 року отримав назву «Дніпропетровське базове медичне училище», яка існувала до середини 2000-х років. 
У різні часи, серед випускників медичного закладу були: народний комісар охорони здоров’я Овсієнко І.І. УРСР, зам. держсанінспектора Міністерства охорони здоров’я СРСР професор Чохлатий Ф. К., зам. директора інституту мікробіології Академії наук СРСР професор Визирь П.Е., колишній ректор медичної академії Крижанівська І. І. тощо. 
У 1962-1963 роках був побудований чотирьохповерховий навчальний корпус на вул. Дніпропетровській, 23 (просп. Б. Хмельницького), куди остаточно переїхало медичне училище, де і зараз знаходиться наш медичний коледж. Наприкінці 1990-х - на початку 2000-х тисячних років були добудовані: спортивна зала і гуртожиток. 
   4. Медичний коледж сьогодні. 
Сьогодні Комунальний вищий навчальний заклад «Дніпровський базовий медичний коледж» Дніпропетровської обласної Ради» є вищим навчальним закладом І рівня акредитації, який здійснює підготовку молодших спеціалістів за денною формою навчання, як на базі повної середньої освіти так і на базі базової середньої освіти. 
Навчальний заклад готує фахівців зі спеціальностей: медсестринської, акушерської, фельдшерської справ, які після закінчення коледжу будуть брати участь у вирішенні завдань реформування системи сучасної охорони здоров’я. 
На чолі плідної діяльності педагогічного колективу стоїть його керманич, директор коледжу, кандидат медичних наук Шарун І.Е. Разом з адміністрацією педагогічний колектив працює над реалізацією завдань реформування системи освіти та охорони здоров’я. Мета педагогічної діяльності - якісна професійна підготовка майбутніх медичних кадрів, формування не тільки професійних, але і високоморальних якостей наших студентів. 
Для втілення поставлених завдань є все необхідне: надійна клінічна база для підготовки студентів та гідне оснащення навчального корпусу, кабінетів (51 кабінет), що створює умови для творчої діяльності студентів та викладачів, а також якісного проведення навчально-виховного процесу. Всім бажаючим студентам надається гуртожиток, де є належні умови для навчання та відпочинку. 
Педагогічний колектив та студенти коледжу підтримують зв'язок з лікувально-профілактичними закладами, а також з Дніпровською державною медичною академією. Викладачі постійно працюють над своїм професійним вдосконаленням, разом зі студентами організують конференції, відкриті заходи, засідання гуртків, круглі столи і творчі вечори, виставки тощо. 
Медичний коледж – це сучасний навчальний заклад, який постійно працює над втіленням нових технологій та методичних новацій в навчально-виховний процес, так і зберігає, продовжує, примножує кращі традиції свого історичного минулого. 
   Література. 
1. Абельмас Н.В. Великие афоризмы. Крылатые выражения. Донецк: «ПКФ «БАО», 
2013. 311 с. 
2. Шатров М. Город на трех холмах. Дн-ск: «Промінь», 1969. 412 с.

 

 

 

   

Немає коментарів:

Дописати коментар