понеділок, 21 вересня 2020 р.

РОБОЧИЙ ЗОШИТ ЯК ЗАСІБ ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ НАВЧАННЯ У ДНІПРОВСЬКОМУ БАЗОВОМУ МЕДИЧНОМУ КОЛЕДЖІ

 

Ігор Шарун, Алла Галич

(Дніпро, Комунальний вищий навчальний заклад « Дніпровський базовий

 медичний коледж» Дніпропетровської обласної ради)

РОБОЧИЙ ЗОШИТ ЯК ЗАСІБ ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ НАВЧАННЯ У

ДНІПРОВСЬКОМУ БАЗОВОМУ МЕДИЧНОМУ КОЛЕДЖІ

Анотація: У статті наведені результати аналізу впровадження робочих зошитів в медичному коледжі в якості розвиваючого засобу навчання, що дозволяє в перспективі визначати якість навчання.

Ключові слова: робочий зошит, технологія впровадження  робочих зошитів, підвищення ефективності навчання.



В сучасних умовах традиційний навчальний процес потребує суттєвої модернізації, оскільки ринок праці вимагає, щоб якість підготовки фахівців у вищій школі визначалася не тільки обсягом певних знань і навичок, а й здатністю до самоосвіти і творчої діяльності. Тому, сучасні перетворення у передвищій освіті ставлять перед закладами освіти завдання удосконалення традиційних форм навчання, а також пошуку та впровадження нових форм, методів та засобів навчання, якісно нового методичного підходу до викладання дисциплін [1, c.1].

Робочі зошити є тим методичним інструментом, роль якого у підвищенні ефективності навчання важко переоцінити. Застосування їх, по-перше, дозволяє викладачу довести до студента стрімко зростаючий обсяг навчальної та наукової інформації, по - друге, самостійна робота студентів з робочим зошитом розвиває навички аналітичного мислення, вчить аналізувати і узагальнювати інформацію, дозволяє зосереджено, виконуючи індивідуальні та завдання для самостійної роботи перевірити власний рівень засвоєння матеріалу [1, c.2].

Навчальний процес, як відомо, включає три основних компоненти – лекції, практичні заняття і самостійну роботу студентів. Ці компоненти принципово відмінні, але тісно взаємодіють, взаємодоповнюють та взаємопідтримують один одного. Від їх взаємозв’язку залежить ефективність навчального процесу, роль та вплив викладача на нього.

Безумовно, найважливіше місце у традиційних формах навчання займає лекційний курс, який сприяє цілеспрямованому опануванню основними темами курсу, основними поняттями та категоріями. Лекції є первісною стадією процесу вивчення більшості дисциплін. Тут носієм інформації виступає викладач. Досвід, накопичений студентами при вивченні на лекціях перших тем, успішно може бути використаний при самостійному вивченні наступних тем курсу. Тому, впровадження у навчальний процес робочих зошитів має слугувати доповненням до лекційного матеріалу, оскільки насичує його додатковим матеріалом, схемами, таблицями, яскравими прикладами поєднання теоретичних висновків із практикою, довідковими даними [2, c.3].

На цикловій комісії педіатрії Дніпровського базового медичного коледжу було проведене вивчення необхідності застосування робочого зошиту в якості інструмента підвищення ефективності навчання.

Робочий зошит з клінічної дисциплін - це набір завдань з основних тем, які вивчаються, він може бути розвиваючим засобом навчання. Змістовний робочий зошит має друковану основу, включає робочі завдання різного ступеню складності, виконання якого повинно сприяти підвищенню знань та вмінь студентів.

Директором нашого навчального закладу було поставлене завдання, щодо створення робочих зошитів для всіх спеціалізацій. У структуру робочого зошита необхідно було включити такі розділи: «Перелік тем практичних занять», «Перелік тем самостійної позааудиторної роботи студентів (СПРС)», «Перелік практичних навичок з дисципліни», «Аудиторна робота», «Позааудиторна робота», «Перелік літератури». Для розділу «Аудиторна робота» викладачі підібрали різноманітні завдання різного ступеню складності.

Робочі зошити були розроблені згідно з навчальними планами дисциплін.

Мета даної роботи – аналіз впровадження робочих зошитів в медичному коледжі в якості розвиваючого засобу навчання, що дозволяє в перспективі визначати якість навчання.

Для вивчення можливості впровадження робочих зошитів на ЦК педіатрії в групах 3-го курсу спеціальності 223 «Медицина» «Лікувальна справа», «Сестринська справа», «Акушерська справа» протягом року був організований навчальний процес із застосуванням в якості засобу навчання робочих зошитів з дисциплін «Педіатрія», «Медсестринство в педіатрії».

Під час проведення експерименту було отримано різноманітні матеріали для аналізу успішності студентів. В робочих зошитах викладачі різних дисциплін (всього брали участь у розробці 8 викладачів педіатрії: Шарун І. Е., Галич А.М., Бондар І.М., Дажук О.О., Карабат О.В., Пєрова Н. М., П’ятілєтова О.В., Пойда Л. В. ) у розділі «Аудиторна робота» пропонували студентам визначати схеми профілактики, лікування, описати ускладнення, заповнити німі графи по класифікації та клінічним формам різних захворювань, вирішити тести, ситуаційні задачі тощо. Для самостійної роботи в робочі зошити були включені різні розрахунки, наприклад, оцінити фізичний розвиток дитини, розрахувати разову та добову кількість грудного молока, дозу антибіотиків, вітаміну D3 конкретній дитині, складання планів обстеження та догляду за хворими, трактовка додаткових методів обстеження та інше. Робочі зошити сприяють розвитку клінічного мислення. При вирішенні ситуаційних задач, акценти можна зробити на рішеннях позитивного мислення, готовності бачити не тільки і не скільки втрачене пацієнтом в ході хвороби, скільки збережене, яке забезпечує позитивну динаміку.

У розділі «Позааудиторна робота» викладачі включили питання самостійної позааудиторної роботи студентів (СПРС) та закріплення практичних навичок. У кінці кожної теми робочого зошита, викладач пише «Висновок», де ставить оцінку та пише зауваження, якщо вони є.

У процесі аналізу автори прийшли до висновку, що робочі зошити по-справжньому працюють, якщо їх заповнення підлягає змістовному контролю з боку викладача.

Отже, робочий зошит це:

- набір завдань різного ступеня складності до тем, які вивчаються;

- має друковану основу, яка включає перелік тем практичних завдань, СПРС, практичних навичок;

- систематичне виконання завдань, яке знаходить відображення в суттєвому підвищенні якості знань студентів;

- продукт навчальної діяльності студентів, який дозволяє об’єктивно оцінити роботу циклової комісії з формування знань та вмінь студентів.

На цикловій комісії педіатрії Дніпровського базового медичного коледжу упродовж трьох років робочі зошити є складовою навчально-методичного комплексу з дисциплін “Педіатрія ” та“ Медсестринство в педіатрії” і поряд з підручниками, конспектами лекцій та методичними вказівками використовуються в навчальному процесі..

Робочий зошит зручний у використанні викладачам і студентам. Він має набір завдань різного ступеня складності, компактний, його електронна версія активно застосовується при дистанційному навчанні.

На нашу думку, робочі зошити є ефективним засобом навчання у медичних коледжах, що дозволяє розвивати клінічне мислення у студентів та оцінювати в перспективі якість знань.

Отже, робочі зошити мають зайняти належне місце у системі медичної освіти і виконувати багатоаспектну роль у підвищенні ефективності навчання за умов їх методично грамотної побудови та використання.

Використані джерела:

1. Орлик О.В., Єсіна О.Г. Робочий зошит як засіб підвищення ефективності навчання. Одеський державний економічний університет [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.rusnauka.com/ONG/ Pedagogica/5_orlikesina.doc.htm

2. Теорія та методика навчання фундаментальних дисциплін у вищій школі: Зб.наук.пр. – Кривий Ріг: Видавничий відділ НМетАУ, 2005. – 325 с.

Немає коментарів:

Дописати коментар