четвер, 17 вересня 2020 р.

СУЧАСНІ АСПЕКТИ ВИХОВАННЯ ТА ФОРМУВАННЯ У СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ СВІДОМОСТІ НА ТРИВАЛЕ, ЯКІСНЕ І ГАРМОНІЙНЕ ЖИТТЯ

 

Ігор Шарун,  Людмила Пойда, Олена Бащук

(Дніпро, Комунальний вищий навчальний заклад «Дніпровський базовий медичний коледж» Дніпропетровської обласної ради»)

СУЧАСНІ АСПЕКТИ ВИХОВАННЯ ТА ФОРМУВАННЯ У СТУДЕНТСЬКОЇ МОЛОДІ СВІДОМОСТІ НА ТРИВАЛЕ, ЯКІСНЕ І ГАРМОНІЙНЕ ЖИТТЯ

Анотація. У даній статті велика увага надається проблемам збереження та зміцнення здоров'я студентської молоді. Впровадження в навчально-виховний процесс сучасних форм і методів пропаганди здорового способу життя, виховання у студентів відповідальності за своє здоров'я та розуміння переваг ведення такого способу життя – ці та інші нагальні проблеми порушують автори даної статті.

Ключові слова: здоров¢я, молодь, життя, студенти, профілактика.

Проблеми здоров’я молоді на сучасному етапі звертають особливу увагу українського суспільства у зв’язку з низкою факторів. По-перше, стан здоров’я молоді сьогодні – це майбутнє здоров’я нації. По-друге, молодь – основний резерв та значна частина трудових ресурсів нашої держави.

Актуальність проблеми формування здорового способу життя у студентів полягає в тому, що нинішня профілактика захворювань серед студентської молоді стає малоефективною, недостатньою. Головними факторами, які визначають хвороби, є фактори, що складають спосіб життя. Тому формування правильних навичок щодо збереження та зміцнення власного здоров’я - є найбільш дієвим способом первинної профілактики захворювань.

Отже, прямим обов’язком викладачів є всебічне сприяння збереженню здоров’я студентів. Перш за все необхідно налаштувати свідомість юнаків та дівчат на тривалу роботу зі зміцнення здоров’я, на якісне і гармонійне життя, виховувати у них почуття відповідальності за своє здоров’я, аби вони змогли усвідомити, що здоров’я – це найбільше багатство, яке не замінять ніякі блага, що залежить воно від них самих.

У Дніпровському базовому медичному коледжі одним з провідних є  питання формування здорового способу життя, як одного із пріоритетних напрямків виховання молоді.

Перш за все, важливо з’ясувати, що слугувало причиною нездорового способу життя, затим слід шукати можливості цьому запобігти. Отож в коледжі викладачі регулярно проводять інформаційно-просвітницьку роботу, зокрема, круглі столи, колективне опитування, тестування, бесіди, метою яких є  встановлення основних чинників погіршення стану здоров’я, схильність молоді до тих чи інших захворювань, стан їх здоров’я.

Зокрема, студенти проходять відповідні тестування на комп’ютерах під час занять з  інформатики. Програми розроблені таким чином, що сам студент відразу після відповіді на запитання тесту зможе відслідкувати до яких захворювань він має схильність. Це дає йому змогу замислитися про своє найближче та віддалене майбутнє, звернути увагу на те, що вже зараз несе загрозу його гарному самопочуттю.

Окрім готових програм, викладачами коледжу розроблено анкету, запитання якої детально відображають ставлення студентів до здорового способу життя. Протягом останніх років анкетування студентів проводилося анонімно, в адаптаційний період навчання. Цього року в ньому взяло участь 100 осіб віком від 16 до 18 років. В анкеті враховувались всі 12 параметрів формули здорового життя: 1) настанова свідомості на здорове й тривале життя; 2) рухова активність; 3) загартовування; 4) раціональне харчування; 5) раціональний режим життєдіяльності та його відповідність біологічним ритмам; 6) психологічний (індивідуальний, сімейний, колективний) оптимум; 7) відсутність шкідливих звичок; 8) особиста гігієна; 9) гігієна житла; 10) гігієна одягу; 11) ефективний відпочинок; 12) здоровий нічний сон.

По кожному з параметрів було кілька різних запитань аби була можливість його всебічно оцінити.

Після визначення суми балів, набраних кожним студентом, порівнюємо їх з показниками оцінної шкали способу життя в цілому і індивідуально  за кожним параметром. Доволі великий загальний відсоток (25,6%) відповідей «задовільно» свідчить про те, що у молоді переважають можливі хронічні захворювання або присутня хронічна перевтома. Основні причини погіршення свого здоров’я студенти вбачають: у неправильному харчуванні, у шкідливому впливу стресу в умовах навчання, в умовах мешкання, у шкідливих звичках.

Діагностичні тести стабільно показують: в усіх студентів є відхилення від норм здоров’я. Всі вони мають різного ступеня захворювання, живуть у тривозі, багато хто в стресовому стані.

Для зміцнення свого здоров’я частина студентів використовує заняття спортом та достатню увагу приділяє корисному  і своєчасному харчуванню. Але решта, майже 60% опитаних, веде малоактивний спосіб життя та більше половини опитаних неякісно та несвоєчасно харчуються.  Частина ж  опитаних взагалі нічого не робить для поліпшення  стану свого здоров’я.

Таким чином, виснаженість та «синдром хронічної втоми» - це основні причини, які за даними опитування впливають на якість навчання студентів. Але оптимістичним є той факт, що майбутні медики розуміють діючий ефект зазначених чинників та усвідомлено обирають шляхи подолання наслідків їх негативного впливу на якість життя і здоров’я.  Проведення таких досліджень є ефективними, бо вони дають змогу привернути увагу студентської молоді до проблем здорового способу життя та знайти шляхи покращення успішності навчання і зміцнення здоров’я студентів.

Після проведеного тестування та його аналізу, в коледжі проходять студентські наукові конференції та круглі столи. До  цих заходів студенти готують доповіді, висвітлюючи той чи інший аспект здорового способу життя. Слухачами є також студенти та викладачі. Кожна доповідь обговорюється, доповнюється присутніми. У невимушеній обстановці студенти дають один одному поради, як залишатися здоровим та бадьорим в сучасних умовах. Такий спосіб подання інформації є найбільш дієвим.

Окрім спеціальних заходів, тему здорового способу життя не оминає ані жоден викладач з медичних дисциплін. Студентам-медикам науково обґрунтовується вплив різних чинників на стан здоров’я організму людини. Тут стають в пригоді форми виховної педагогічної діяльності: лекції і бесіди,  круглі столи, конференції, брейн-ринги із запрошенням на них різних спеціалістів, підлітків. Саме ці форми роботи  добре зарекомендували себе, з великим інтересом сприймалися молодіжною аудиторією. Спілкування між студентом та викладачем – велика сила, яка допомагає зрозуміти хід думок молодої людини, визначити схильність до негативних вчинків, щоб вчасно попередити їх.

Слід також зауважити, що викладачі коледжу приділяють велику увагу пропагуванню здорового способу життя не тільки в коледжі, а й за його межами. Разом з волонтерськими  бригадами студентів вони проводять санітарно-просвітницьку роботу серед населення, студентів, школярів міста, надають великого значення профілактиці ВІЛ-інфекції, боротьбі з  палінням, вживанням алкоголю, наркоманії., довірливо сприймають поради та рекомендації наших студентів-волонтерів. Не так давно така зустріч була організована з так званими «важкими підлітками», які вже мають проблеми з законом. Під супроводом працівників ювінальної служби ці підлітки побували в нашому коледжі, відвідали кращий в місті анатомічний музей коледжу, у супроводі відеострічок, послухали лекції членів студентської волонтерської бригади про непоправну шкоду поганих звичок. Майбутні медики, викладачі відповіли на велику кількість запитань гостей, отримали неочікувані слова подяки та прохання ще раз побувати у коледжі. Додаткові замовлення на зустріч з волонтерськими бригадами та на демонстраційні лекції зі здорового способу життя надходять до нас з педагогічного, автодорожного, інших коледжів,  наших волонтерів слухають поранені та хворі, які проходять лікування у військовому шпиталі.

Радо ділимося своїми напрацюваннями щодо форм і методів  просвітницької роботи серед молоді з викладачами міста та області на методичних об'єднаннях, які проводяться на базі коледжу та в інших навчальних закладах.

Одним із головних завдань нашого закладу є фізичне загартування студентів. Воно є важливою компонентою успішної діяльності кожного студента. Окрім обов’язкової фізичної підготовки, в коледжі є можливість відвідувати додаткові тренування, гуртки та секції  з волейболу, баскетболу, заняття у спеціально обладнаному тренажерному залі.  Студенти беруть активну участь у міських, обласних змаганнях та спартакіадах,  отримують  нагороди. Це й не дивно, адже директор коледжу, к.м.н.  І.Е.Шарун – капітан команд  співробітників нашого закладу з волейболу, футболу, баскетболу.

Отже,  секрет  здорового способу життя простий і зрозумілий: підтримання фізичного здоров’я, відсутність шкідливих звичок, правильне харчування, добрий гумор. А ще – вміння створити доброзичливий моральний мікроклімат серед студентства. Радіти життю самому і  дарувати радість іншим, бути здоровим і дбати про здоров’я тих, хто тебе оточує –  такі якості прищеплюємо своїм вихованцям. 

ДЖЕРЕЛА ТА ЛІТЕРАТУРА

1.   Теклюк Р.В. Проблеми моніторингу здоров`я зберігаючої компетентності сучасних підлітків / Р.В. Теклюк, І.В. Сергета // Довкілля та здоров`я. – 2019. – № 1. – С.17-22.

2.   Мороз Г.З. Впровадження засад здорового способу життя: теоретичні та практичні аспекти проблеми / Г.З. Мороз, І.М. Гідзинська, Т.С. Ласниця // Terapia – 2017. – № 2. – C.30-34.

3.   Талалаєв К.О. Спосіб життя як ключовий чинник здоров`я нації. Соціально-економічний аспект / К.О. Талалаєв, В.А. Бабенко, Г.В. Пучкова // Одеський медичний журнал. – 2017. – № 6. – С.63-67. – Бібліогр.:с.66-67.

4.   Підборський Ю.Г. Проблеми формування здорового способу життя в сучасній загальноосвітній школі / Ю.Г. Підборський, Р.Г. Підборський// Молодий вчений. –  2016. – С.134-138.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар