середа, 23 вересня 2020 р.

Особливості викладання дисциплін професійно-практичної підготовки у Кременецькому медичному фаховому коледжі імені Арсена Річинського в умовах сьогодення.

                                                                                                           Валерій Левчук

 м.  Кременець,  Кременецький медичний фаховий коледж імені Арсена Річинського

Особливості викладання дисциплін професійно-практичної підготовки  у

Кременецькому медичному фаховому коледжі

імені Арсена Річинського в умовах сьогодення.

Анотація. У статті відображено основні інноваційні методи навчання студентів на заняттях клінічних дисциплін. Зосереджено увагу  на застосуванні проблемно-ситуаційних, ігрових та модульних , імітаційних та інтегративних технологіях. Акцентовано увагу ефективності кооперативного навчання в парах та групах, використанні тренінгових технологій, кейс-метода та наведено різноманітні форми занять, притаманні тій чи іншій технології.

Ключові слова : інтерактивні технології, кейс-метод, тренінг, клінічне мислення.

Основна частина. Реформування медичної освіти та системи охорони здоров’я в Україні, перехід на принципи первинної медико-санітарної допомоги населенню та бюджетно-страхової медицини, становлення ринкових відносин, розвиток наукових та професійних зв’язків з іншими державами потребують якісно нових підходів до існуючої системи підготовки студентів-медиків, використання компетентнісного та особистісно-орієнтованого підходу до організації цілісного навчального процесу, з метою підвищення професійної та практичної підготовки випускників.

Сьогодні необхідний фахівець «нового типу»  професійно і соціально мобільний, який має глибокі медичні знання, здатний до самореалізації, творчості, самовдосконалення, готовий до роботи в ринкових умовах та до гострої конкуренції. Рівень професійної підготовки студентів-медиків за традиційними підходами не забезпечує комплексного підходу до пацієнта, як до особистості, прийняття рішень  щодо цілей догляду, планів і методів медичного  втручання, надання невідкладної допомоги та не враховує психологічні та соціальні аспекти життя людини.

Викладачі клінічних дисциплін Кременецького медичного фахового коледжу імені Арсена Річинського широко використовують інноваційні технології, серед яких важливе місце посідають інтерактивні технології  навчання,що спрямованні на розвиток особистості та її професійного становлення, створюють усі можливості для медичних сестер, акушерок, фельдшерів, щоб вони могли проявити свої  таланти і здібності, розкрити свій творчий потенціал, успішність та інтелектуальну спроможність.

У медичному коледжі викладачі клінічних дисциплін широко використовують різні інноваційні технології і методи навчання, а саме:  ситуаційне, проблемне, варіативне, ігрові та модульні, імітаційні технології, дискусії, принципи дидактики, які дозволяють посилити мотивацію та інтерес до навчання, моделювати різні клінічні ситуації максимально наближені до практичної діяльності, забезпечити самоконтроль і самокорекцію, індивідуалізувати процес навчання, інтерактивно спілкуватись.

          При проведенні практичних занять найбільш ефективним є кооперативне навчання в парах та групах, яке проводиться у нетрадиційній формі: акваріум, карусель, робота в малих групах, тренінги, ділові та рольові ігри, де навчальний процес відбувається за умови постійної активної взаємодії всіх його учасників, і викладач є організатором та спонукає студентів до пізнання навчального матеріалу, клінічного мислення. Йде обмін знаннями, ідеями, засобами діяльності і кожен вносить індивідуальний вклад для досягнення запланованого результату. Усе це відбувається в атмосфері толерантності, доброзичливості та взаємопідтримки, що дозволяє студентам отримати професійні знання, навички та вміння, розвиває пізнавальну діяльність, переводить її на більш високі форми кооперації та співпраці.

Технології колективно-групового навчання ми використовуємо для підвищення мотивації до пізнавальної діяльності, актуалізації опорних знань, вирішення складних або проблемних клінічних питань. Найкращі форми організації занять це – мікрофон, мозковий штурм, незакінчені речення, навчаючи – вчусь(«кожен вчить кожного», «броунівський рух»), ажурна пилка («мозаїка», «джиг – со»), аналіз ситуації («кейс» - метод), вирішення проблем, «дерево рішень».

Ефективними моделями тренінгового процесу на заняттях з оториноларингології та інших клінічних дисциплін є ділові та рольові ігри, кейси, групові дискусії, відеоаналіз та відеоалгоритми, модерації, мультимедійні презентації, відео операції. Всі ці методи навчання сприяють розвитку та формуванню у студентів-медиків життєвих та особистісно-професійних компетентностей.

Студенти надзвичайно раді впровадженню кейс - метода в навчальний процес, оскільки ми пропонуємо реальні клінічні ситуації, а медична сестра чи фельдшер повинні проаналізувати, вникнути в суть проблем, запропонувати єдино правильне рішення, скласти алгоритм надання невідкладної допомоги, проведення діагностичного дослідження та догляду за пацієнтом.

Найдоцільнішими для застосування на заняттях є кейс-випадок, кейс-вправа, кейс-ситуація, які дозволяють розвивати у студентів креативне мислення, дослідницькі комунікативні навички, вміння систематизувати інформацію, знаходити правильне рішення у складних клінічних ситуаціях.

Практичні заняття з клінічних дисциплін, які ми проводимо на базі районної лікарні, є надзвичайно ефективними, оскільки студенти безпосередньо беруть участь у обстеженні пацієнтів, проведенні діагностичних маніпуляцій, мають можливість спостерігати за оперативними втручаннями, попередньо засвоївши правила асептики та антисептики, хірургічний інструментарій, порядок накладання пов'язок та особливості догляду за післяопераційними хворими. На заняттях ми створюємо комфортні умови, максимально наближені до реальних, пропонуємо студентам атмосферу співпраці, взаємодопомоги та взаєморозуміння, активного обміну знаннями, заохочуємо їх до практичного тренінгу, що дозволяє виробити професійні навички та вміння, навчаємо мислити та спілкуватися з іншими людьми.

Під час тренінгу наші студенти дотримуються таких правил: бути активними та позитивними, не критикувати, а мати власну думку, говорити тільки за темою, бути уважними у своїх діях та вчинках, дотримуватись регламенту та медичної етики і деонтології.

На заняттях викладач виступає в ролі основного тренера, координатора дій студентів, спостерігає за дотриманням умов та послідовності тренінгу, акцентує увагу на важливих моментах, систематизує та корегує отримані вміння та навички, оцінює підсумкові результати.

 Функції студентів під час інтерактивного тренінгу полягають у вирішенні проблемних ситуацій, вмінні висловлювати власну думку та слухати інших, креативно мислити, відповідально виконувати завдання, активно співпрацювати з колегами, досягати поставлених цілей, аналізувати успіхи та невдачі.

В кабінетах  доклінічної практики всі маніпуляції відпрацьовуються на фантомах, манекенах, симуляторах шляхом практичного тренінгу. Це дає можливість моделювати професійну діяльність, виробляти динамічний стереотип майбутньої професії.

Використання проблемно – ситуаційного навчання підвищує мотивацію пізнання, породжує у студентів потребу відкрити, засвоїти нові знання, навчитись вирішувати проблему, логічно мислити.

Викладачі клінічних дисциплін широко використовують і дидактичний принцип –демонстрацію пацієнтів, наочних посібників, моделей, плакатів, даних додаткових методів досліджень, відеоматеріалів, інструментарію.

Також успішно застосовуються принципи імітаційних та інтегративних технологій, що сприяють формуванню творчої особистості студентів-медиків, здатних до саморозвитку, самоосвіти, інноваційної діяльності.

Важливим аспектом оптимізації підготовки студентів-медиків у медичному коледжі є посилення практично-зорієнтованої  спрямованості навчання, максимально наближеної до реальних умов, досягнення партнерських довірливих стосунків між викладачами і студентами, формування професійних навиків  самостійної роботи. Це створює умови для швидкої адаптації наших випускників до практичної діяльності.

Висновок. Інноваційна підготовка студентів - медиків  максимально готовить їх до роботи в практичній системі охорони здоров'я, сприяє розвитку активності, творчості, самостійності, відповідальності,креативності ;  формує сучасні моделі професійної діяльності, максимально наближені до реальних клінічних ситуацій, формує клінічне мислення, надає можливість освоїти діагностичні навики, методики обстеження, надання невідкладної допомоги, сприяє засвоєнню та виконанню професійних навичок, маніпуляцій, що в подальшому стане запорукою формування конкурентоспроможного фахівця найвищого рівня для медицини України.

Список використаних джерел та літератури:

1. Антонець Т.І. Впровадження новітніх технологій в медсестринський процес //Медична сестра № 6, 2010, с.15-18

2. Баханов К.О. Інноваційні системи, технології та моделі навчання історії в школі: монографія/К.О.Баханов. – Запоріжжя: Просвіта,  2004.-324 с.

3. Інноваційні технології в сучасній освіті/ За ред. Даниленко Л.І. – К.: Лотос, 2004. – 220с.

4. Пєхота О.М. Освітні технології: Навчально – методичний посібник. К.,А.С.К. 2001. – 256с.

 

 

 Авторська довідка

Левчук Валерій Адамович,

Завідувач відділення «Лікувальна справа»

Тел. 0982523140

E-mail:kremed@ukr.net

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар