неділя, 27 вересня 2020 р.

Застосування інтерактивних технологій у позааудиторній роботі з національно-патріотичного виховання студентів Дніпровського базового медичного коледжу

Ігор Шарун, Олена Коваль, Валентина Прийменко 

(Дніпро, Комунальний вищий навчальний заклад «Дніпровський базовий медичний 

коледж» Дніпропетровської обласної ради») 

Застосування інтерактивних технологій у позааудиторній роботі з національно-патріотичного виховання студентів Дніпровського базового медичного коледжу 


Анотація. У даній статті автори намагаються розкрити інтерактивні методи , які застосовують педагоги Дніпровського базового медичного коледжу, зокрема викладачі української мови та літератури, керівники літературних гуртків у національно- патріотичному вихованні студентів.

Ключові слова: дослідницько-пошукова робота, психологічний вплив, інтерактивні технології навчання, тематичні інформації, національна свідомість, християнські цінності.

Незабаром наш навчальний заклад відзначатиме славну дату – 150-річчя своєї діяльності. За цей час здійснено більше 80 випусків медичних сестер, фельдшерів, акушерів. Окрім якісного засвоєння знань та практичних навичок, наші вихованці отримують достойне виховання. Викладачі всіх років наполегливо прищеплювали майбутнім медикам інтерес до своєї професії, любов до свого народу, гордість за рідну землю, прагнення до вивчення духовного спадку українського народу.

Тож нинішнє покоління викладачів та студентів неухильно слідують цій традиції. Благодатні умови для цього – заняття з української мови та літератури, робота мовно-літературного гуртка «Заміс», діяльність Центру національно-патріотичного виховання.

Нова державна програма з української мови й літератури все наполегливіше спрямовує нас не тільки вводити студентську молодь у світ прекрасного, озброювати міцними знаннями, виробляти комунікативні навички, а й «незмінно формувати національну свідомість, духовне багатство, глибоке розуміння загальнолюдських цінностей – тобто виховувати громадянина, людину із високим почуттям відповідальності, патріота своєї землі».

Для досягнення мети патріотичного і громадянського виховання суттєву роль відіграють навчально-виховні заходи. Вони сприяють поглибленню знань студентів з історії та культури українського народу, його традицій, формуванню патріотичних поглядів, переконань та почуттів, відповідної поведінки.

В позааудиторній виховній діяльності словесники використовують наступні методи: літературні дослідження, свята рідної мови, виставки народних промислів, конкурси, олімпіади; заходи до ювілеїв українських письменників та видатних культурних діячів, літературно-мистецькі композиції національно-патріотичного спрямування.

Опора на ці методи сприяє формуванню у вихованців високих громадських якостей, патріотичних почуттів, любові до рідної землі, шануванню рідної мови, дбайливому ставленню до природи, усвідомленню прагнення пізнавати, зберігати й передавати у спадок надбання народу.

Цінним цього процесу є безпосередній контакт зі студентами, пробудження у них глибоких емоційних переживань, що впливають на почуття, сприяють розумінню сутності патріотизму. Вміле використання позитивних прикладів і залучення студентів у різноманітні форми дискусійної роботи сприяє більш глибокому усвідомленню цих понять.

Традиційно насичені заходами з патріотичного виховання вже перші дні чергового навчального року. Гуртківці, члени Центру готують та беруть активну участь у проведенні інформаційних годин, присвячених історії, народній творчості, зокрема козацької доби. Це й зрозуміло, адже саме Дніпропетровщина – колиска запорізьких січей. Тож студенти вивчають особливості життя козацького товариства: які закони переважали в козацькій державі¸ як і чим воювали пращури, як організовували свій побут, яких пісень співали, які легенди, перекази по собі залишили.

Майбутніх медиків, зокрема, цікавить, як розвивалася медицина в козаків, які настоянки, мазі виготовляли козаки, чим лікували рани, отримані в бою. Тут у пригоді стає місцевий матеріал, історичні дослідження про перший козацький шпиталь, розташований у місті Новомосковську (нині чоловічий монастир) та першу медичну школу в Україні, де навчались юнаки - сироти 14-15 років. Зібраний гуртківцями протягом року такий інформаційний матеріал стає основою великого загального заходу патріотичного спрямування. На нього, як правило, запрошуються сьогочасні захисники Батьківщини, викладачі. Під час проведення такого заходу в інформаціях, танцях, піснях передаємо нетлінний дух патріотизму славних козаків, їх високі моральні якості.

Медик-публічна людина, яка має вплив на велику кількість пацієнтів, тож виховання кращих людських якостей, любові і відданості своєму народу, своїй професії - є основою у вихованні молодого покоління. За правило беремо відомі слова:

Ти мені і любов, і писемність, як ненька дала,

Я живу і співаю, бо живе і співа Україна,

Припадаю вустами до дзвінкого твого джерела.

Такі заходи особливо цінні у вихованні та становленні громадянина, на нашу думку, коли до активної пошукової роботи при написання сценаріїв патріотичного спрямування залучати якомога більшу кількість студентів. Приміром, готуючись до відзначення півторастолітнього ювілею коледжу, ми залучили широке коло студентів, членів мовно-літературного гуртка «Заміс» до збору матеріалу з теми: «Історія медицини в моєму селі». Вже перші роботи, які сьогодні надходять до коледжу від нового поповнення, першокурсників, рясніють багатьма цікавими фактами. Серед справжніх сподвижників медицини на селі, яких сміливо можна назвати патріотами України, є чимало випускників різних часів саме нашого коледжу. Ілюстровані розповіді про них гуртківці використають під час виховних годин, вони ж поповнюють цінними і самобутніми матеріалами чудовий історичний музей коледжу, створений викладачами за ініціативою директора коледжу, к.м.н. І.Е. Шаруна.

Велика, напружена, творча колективна робота студентів-гуртківців і викладачів та за участі окремих батьків – захід національно-патріотичного спрямування «Незламний код української нації». Вірші та уривки з прози письменників-патріотів Лесі Українки, Івана Франка, Ліни Костенко, Василя Стуса, розповіді про життєвий шлях кращих нескорених синів України – літакобудівників і перших завойовників космосу Сергія Корольова та Юрія Кондратюка,… Та найбільша увага у виступах студентів була віддана істинним слугам свого народу – відомим медикам і водночас письменникам минулого Степану Руданському, Миколі Пирогову, Миколі Амосову, Ользі Джигурді, Віталію Коротичу. Театралізовані композиції, патріотичні пісні - все це сприяє достойному вихованню молоді, формуванню постійного інтересу до історії та творчих і духовних здобутків українського народу.

Члени гуртка «Заміс» та студенти – небайдужі до щирого українського слова, а таких у коледжі більшість, схвально ставляться до випуску стіннівок, присвячених пропаганді рідної мови, культури, творчості українських письменників-ювілярів. Студенти, члени реакційної колегії, самостійно підбирають для стіннівок вислови великих про любов та відданість до батьківщини, до української мови і національної культури.

Ми, педагоги, керівники мовно-літературного гуртка чітко розуміємо своє завдання в тому, щоб найширші знання, педагогічна майстерність, найкращі інноваційні проекти слугували розквіту кращих якостей майбутнього фахівця, формували його як справжнього громадянина, відданого сина своєї Вітчизни.

Тут доречні наші усні журнали з теми: «Вибрати не можна тільки Батьківшину», чи «Від Крутів до Майдану». Неабиякий інтерес викликав диспут з теми: « Кого б назвав ти першим патріотом?». Оскільки тема диспуту була оголошена заздалегідь, то окрім вже відомих синів батьківщини студенти розповідали про патріотів свого села, кварталу, близьких і рідних – захисників української землі в роки Другої світової війни, сучасних воїнів.

Дієвість і результативність такої роботи підтверджують досягнення наших вихованців, які неодноразово ставали призерами районних олімпіад, конкурсу імені Петра Яцика та інших.

Призери конкурсу ім. П. Яцика: Булгакова Тетяна, студентка фельдшерського відділення, виборола ІІ місце на міському етапі XVІІІ Міжнародного конкурсу з української мови ім. П. Яцика та ІІІ місце – на обласному етапі (2017).

Переможці Всеукраїнської олімпіади: студентка ІІ курсу медсестринського відділення Радченко Юлія посіла І місце на міському та ІІ - на обласному етапах VIII Всеукраїнської олімпіади з української мови у 2017 р.; студентка медсестринського відділення Єсіна Єлизавета - ІІІ місце на міському етапі VІІ Всеукраїнської олімпіади з української мови (2016); студент ІІ курсу фельдшерського відділення Коноплянко Михайло - І місце на міському та ІІ - на обласному етапі у 2018 році, а Булгакова Тетяна на міському етапі мовно-літературного конкурсу ім. Т.Г.Шевченка виборила І місце.

У 2019 році - І етап XХ Міжнародного конкурсу з української мови ім. П. Яцика ( учасниця Коваленко Наталка, Ф-923, – ІІ місце) , І етап Х Всеукраїнської олімпіади з української мови -( Стаценко Олександра, Ф-921, - ІІІ місце).

Цього ж року студенти І курсу Золотарьов Дмитро та Шрам Олександра стали переможцями обласного туру Всеукраїнського літературно-мистецького конкурсу “Щоб далі йти дорогою одною”, присвяченого Олені Телізі.

Наше тверде переконання в тому, що сучасний навчальний заклад має всі можливості і зобов’язаний невпинно працювати над формуванням справжнього патріота, свідомого громадянина, чесного українця.

ДЖЕРЕЛА ТА ЛІТЕРАТУРА 
1. Ю.Беззуб. Використання технологій національно-патріотичного виховання на уроках української мови та літератури.

2. Наказ Міністерства освіти і науки України від 16.06.2015 р. № 641 «Про затвердження Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді, Заходів щодо реалізації Концепції національно-патріотичного виховання дітей і молоді та методичних рекомендацій щодо національно-патріотичного виховання у загальноосвітніх навчальних закладах».

3. Постанова Верховної Ради України від 23.02.2017 р. № 1908-VIII «Про Рекомендації парламентських слухань про становище молоді в Україні на тему: "Ціннісні орієнтації сучасної української молоді"».

4. Указ Президента України від 13.10.2015 р. № 580/2015 «Про Стратегію національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2016-2020 роки».

Немає коментарів:

Дописати коментар