неділя, 27 вересня 2020 р.

БІНАРНЕ ЗАНЯТТЯ ЯК ФОРМА СТУДЕНТООРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ ДНІПРОВСЬКОГО БАЗОВОГО МЕДИЧНОГО КОЛЕДЖУ

 Ігор Шарун, Інна Кирилова 

(Дніпро, Комунальний вищий навчальний заклад «Дніпровський базовий медичний коледж» Дніпропетровської обласної ради») 

БІНАРНЕ ЗАНЯТТЯ ЯК ФОРМА СТУДЕНТООРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ СТУДЕНТІВ ДНІПРОВСЬКОГО БАЗОВОГО МЕДИЧНОГО КОЛЕДЖУ

Анотація. У статті зосереджено увагу на питанні впровадження студентоорієнтованого навчання з дисциплін акушерсько-гінекологічного профілю та основ медсестринства у формі бінарного інтегрованого заняття. Запропоновано структуру проведення бінарного практичного заняття з теми: «Перебіг та ведення ІІІ періоду пологів» з дисциплін «Акушерство» та «Загальний догляд за хворими та медична маніпуляційна техніка» з урахуванням міждисциплінарної інтеграції.

Ключові слова. Студентоорієнтоване навчання, бінарне заняття, міждисциплінарна інтеграція.


На сучасному етапі реформування медичної освіти в Україні важливим є вдосконалення її змісту з урахуванням зростання обсягу необхідної інформації.

Сьогодні розвиток медичної освіти як системи повинен реалізовуватися через інтегровані знання, що є необхідними для формування цілісного клінічного мислення. Ці знання можуть бути отримані на основі інтеграції фундаментальних та спеціальних дисциплін.

Одним із перспективних напрямків удосконалення медичної освіти у медичних коледжах є студентоорієнтоване навчання, яке є прикладом інтегрованого та індивідуального підходу до навчального процесу [ 2 ].

Наразі головною проблемою, над якою працює педагогічний колектив Дніпровського базового медичного коледжу, є: «Забезпечення якісної фахової передвищої освіти шляхом впровадження інноваційних технологий, студентоорієнтованого навчання та підвищення ефективності формування професійної компетентності випускників медичних коледжів».

Студентоорієнтоване навчання передбачає:

- заохочення здобувачів фахової передвищої освіти до ролі автономних і відповідальних суб’єктів освітнього процесу;

- створення освітнього середовища, орієнтованого на задоволення потреб та інтересів здобувачів фахової передвищої освіти, включаючи надання можливостей для формування індивідуальної освітньої траєкторії;

- побудову освітнього процесу на засадах взаємної поваги і партнерства здобувачів фахової передвищої освіти та адміністрації, педагогічних(науково-педагогічних) та інших працівників закладу фахової передвищої освіти [ 1 ].

Однією з форм студентоорієнтованого навчання можуть бути бінарні заняття. Ідея інтегрованого навчання завжди актуальна, адже сприяє формуванню цілісної системи знань і вмінь студентів, розвитку їх креативних здібностей та потенційних можливостей.

Спираючись на висновки методистів-науковців щодо напрямків підготовки студентів, можна зазначити, що поняття «міждисциплінарна інтеграція» може мати два значення: по-перше, це створення у студентів цілісного уявлення про майбутню професійну діяльність (інтеграція розглядається як ціль); а по-друге, як основи взаємопроникнення дисциплін різних предметних блоків (інтеграція-засіб). Міждисциплінарна інтеграція як мета професійної підготовки повинна дати студентам знання, що відображають зв'язок окремих частин майбутньої професійної діяльності як системи. Як засіб навчання інтеграція спрямована на формування їхньої професійної культури.

Викладачами Дніпровського базового медичного коледжу Кириловою І.Є. та Мартиновою С.Г. було проведене бінарне практичне заняття з дисциплін «Акушерство» та «Загальний догляд за хворими та медична маніпуляційна техніка», основною метою якого було забезпечення більш глибокого засвоєння знань, високого рівня узагальнення та систематизації знань з попередньої дисципліни «Загальний догляд за хворими та медична маніпуляційна техніка» та органічне поєднання цих знань і вмінь із знаннями і вміннями з дисципліни «Акушерство».

Організаційна структура заняття наповнена інтерактивними формами роботи: створенням проблемних ситуацій, роботою у малих групах, професійним тренінгом, дебрифінгом, онлайн демонстрацією виконання практичних навичок на екрані. Такий методичний підхід дозволяє створити комплексну систему навчання, яка сприяє цілісному і якісному засвоєнню студентами фундаментальних та спеціальних знань [ 4 ].

Наприклад, на підготовчому етапі використовували фронтальне опитування у вигляді «незакінченого речення», тестів на достовірність та відповідність, навчальних ситуацій. В основному етапі формувались практичні вмінння і навички шляхом практичного тренінгу під час розв’язання навчальних ситуацій. На заключному етапі проводився контроль та корекція рівня професійних вмінь і навичок шляхом самоконтролю та взаємоконтролю під час практичного й професійного тренінгів, заповнення «німої таблиці», розв’язання кроссвордів.

Слід зазначити, що ефективність бінарних занять залежить від різних факторів, а саме: правильного виділення міждисциплінарних об’єктів шляхом аналізу навчальних програм дисциплін, раціонально організованої роботи обох викладачів (взаємне консультування, складання єдиного плану заняття, визначення глибини та об’єму навчального матеріалу, вибір методів та засобів навчання), узгодженості дій викладачів та студентів під час заняття, використання засобів візуалізації навчального матеріалу. Так, у Дніпровському базовому медичному коледжі викладачі та студенти мають можливість обрати різні інформаційні ресурси, у тому числі засоби візуалізації навчального матеріалу, які активно впроваджуються в освітній процес [ 3, с.194 ].

Як показує практика, бінарні заняття сприяють активізації пізнавальної діяльності студентів, активному емоційному сприйняттю ними нових знань, розвитку творчого, самостійного мислення, більш ефективному опануванню фахових практичних навичок.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ 

1. Закон України «Про фахову передвищу освіту» від 06.06 2019р. №2745-VIII / Редакція від 20.03.2020р.

2. Козловська І.М. Теоретичні та методичні основи інтеграції знань учнів професійно-технічної школи: дис. доктора пед. наук: 13.00.04 / Козловська Ірина Михайлівна. – К., 2001. – С. 460

3. Шарун І.Е., Юдіна Т.В., Орєхова О.Ю. Досвід візуалізації навчального матеріалу з профільних дисциплін у Дніпровському базовому медичному коледжі / І.Е. Шарун, Т.В. Юдіна, О.Ю. Орєхова // Матеріали Всеукраїнської науково-практичної інтернет-конференції «Вітчизняна наука на зламі епох: проблеми та перспективи розвитку»: Зб. наук. праць. – Переяслав-Хмельницький, 2019. – Вип.52. – С. 194

4. Ягоднікова В.В. Інтерактивні форми і методи навчання у вищий школі: навч.-метод. посіб \ В.В. Ягоднікова – К.: ДП «Вид. дім «Персонал», 2009. – С. 5

Немає коментарів:

Дописати коментар