Ігор Шарун, Алла Галич, Ольга Котляр
(Дніпро, Комунальний вищий навчальний заклад «Дніпровський базовий медичний
коледж» Дніпропетровської обласної ради»)
АНАЛІЗ ФАКТОРІВ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ АДАПТАЦІЇ
СТУДЕНТІВ ПЕРШОГО РОКУ НАВЧАННЯ
Анотація: Найважливіша передумова для успішної навчальної діяльності першокурсників є їх своєчасна адаптація до нових умов навчання в закладах фахової передвищої освіти .
Ключові слова: аналіз адаптації, фактори адаптації.
Кожен студент при вступі до навчального закладу стикається з низкою проблем. Численні дослідження процесу адаптації першокурсників в умовах навчання у закладах передвищої освіти дозволяють виділити наступні головні труднощі: переживання, пов'язані з перехідним періодом від шкільного до дорослого життя; невизначеність мотивації вибору професії; недостатня психологічна готовність до самостійного життя, відмова брати на себе відповідальність за власні дії і вчинки; невміння здійснювати психологічну саморегуляцію поведінки і діяльності, а також недостатня психологічна готовність до нових умов навчання та рівень сформованої здатності до психологічної саморегуляційної діяльності, що призводить до соціально-психологічної дезадаптації особистості, спричиняє втрату сформованих раніше позитивних настанов і відносин [3, с. 352]. Наслідками такої дезадаптації є зниження активності у навчанні, різноманітні розлади поведінки тощо.
Важливим завданням закладів передвищої освіти є створення умов для всебічного розвитку молодої людини для реалізації її потенціальних можливостей в обраній майбутній професії, і, щоб зробити цей природній процес більш інтенсивним, безболісним і продуктивним, потрібне розуміння не тільки причин дезадаптації, а й напрямків виправлення та подолання цих процесів, адже адаптація – це не є однозначне поняття.
Адаптація – це результат взаємодії індивіда з навколишнім середовищем, який призводить до його оптимального пристосування до життя й діяльності. Інакше кажучи, це перетворення самого себе до нових вимог діяльності, входження в нові соціальні умови і нове оточення, а також, у нову систему взаємин [2, с. 93-100].
Процес адаптації студентів у коледжі включає ряд аспектів:
- психолого-педагогічний (пристосування студентів до нової дидактичної системи навчання);
- соціально-психологічний (пристосування до змін кола спілкування, до засвоєння соціальних норм, потреб у самоствердженні в колективі, прийнятті нормативних вимог коледжу, до культурних традицій навчального закладу та адаптації до умов проживання в гуртожитку);
- професійний (формування любові до обраної спеціальності);
- психофізичний (пристосування функцій і реакцій організму до психологічної саморегуляції поведінки й діяльності, що передбачає в умовах фізичних та нервових навантаженнях стан психологічного задоволення і комфорту, режиму сну та якості харчування);
- мотиваційний (формування позитивних навчальних мотивів і особистісних якостей) [1, с. 230].
Процес адаптації тривалий і не завжди успішний. Перші тижні навчання студенти- першокурсники відчувають задоволення від досягнення важливої для них мети – вступу до навчального закладу. Вони переконані, що зможуть добре навчатись і згодом отримати очікувану професію. Однак, через кілька місяців після вступу, значна кількість студентів починає відчувати певний дискомфорт, причиною якого є труднощі, що виникають під час навчання. Триває цей період протягом усього першого року навчання і для більшості студентів-першокурсників завершується успішною соціалізацією.
Основним завданням педагогічного колективу є допомога в орієнтації та налаштуванні студентського життя першокурсника в нових умовах навчання, встановлення й підтримка соціального статусу студента новому колективі, попередження й зняття психологічного і фізичного дискомфорту, пов’язаного з новим освітнім середовищем.
Особливу роль в процесі адаптації студентів першого року навчання відіграє завідуючий відділенням та керівник групи, які повинні вивчити особисті справи кожного студента з метою отримання необхідної інформації про склад сім`ї, характер студента, успішність в школі, стан здоров`я, творчі здібності. Після зарахування студентів і формування груп, керівники проводять збори, на яких знайомлять з правилами внутрішнього розпорядку та проживання в гуртожитку. При цьому враховуються умови продиктовані адаптивним карантином, традиціями коледжу, основними напрямками освітньої діяльності коледжу, детальні рекомендації щодо розкладу занять і дзвінків, правил поведінки, прав і обов’язків студентів. У рамках адаптаційного періоду проводяться відповідні анкетування та тестування, що допомагають з`ясувати індивідуальні особливості студентів, їх нахили та уподобання. Моніторингове анкетування з метою дослідження адаптації студентів І-го курсу проводилось у 2-х групах медсестринського відділення після рубіжної атестації, охоплено було 56 першокурсників. За результатами проведеного дослідження основним мотивом вступу до коледжу була мрія отримати професію медика – 40,6%, мрія батьків – 3,4%, бажання навчатись саме у коледжі – 28,8%, зручність розташування закладу – 5,3%, профорієнтаційна робота – 4,6%, отримати диплом для роботи в сфері косметичних послуг – 8,5%, можливість навчатись на бюджетній формі навчання – 8,8%. Найбільш привабливим у коледжі було отримання фахових знань - 47%, перспектива знайти нових друзів – 22.8%, творчий підхід до викладання навчальних дисциплін – 10%, можливість участі в діяльності студентського самоврядування – 7,3%, можливість розвитку загального світогляду – 12.9%. Найважчим на даному етапі навчання були рубіжна атестація, результати якої були успішними – 43%, пристосування до нових вимог викладачів – 23,4%, великий обсяг самостійної роботи – 17,3%, адаптування до нового колективу – 5,8%, незадоволеність розкладом занять та організацією навчання – 1%, власний варіант відповіді - 9% (закінчення навчання в зимовий період в другу зміну). На питання – щодо труднощів у спілкуванні з викладачами 30,2% підтвердили, що такі мали місце, але позитивне враження від викладачів 70,8%.
Таким чином, ми отримали можливість проаналізувати фактори адаптації, мотивацію вступу до коледжу, стосунки зі студентами групи, загальний психоемоційний стан, рівень тривожності, визначити лідера, який стане старостою групи, розподілити обов’язки за ініціативнішими студентами, а також визначити напрямки згуртування колективу, скорегувати систему навчально-виховних та позанавчальних заходів, направлених на успішне входження студентів нового набору в колектив коледжу.
Якісна і швидка адаптація студентів-першокурсників є необхідною умовою для подальшого й успішного їх навчання, а комплексний соціально-педагогічний супровід є важливою передумовою успішної навчальної діяльності студентів, від якої залежить подальше особистісне та професійне зростання молодшого спеціаліста.
Джерела та література
1. Бойко І.І. Психологічна адаптація підлітків до нових умов навчання /І.І. Бойко// Психологія: Зб. наук. праць. –К. :НПУ. -1999. Вип.2.-230 с.
2. Грушевський В.О. Проблеми загальної та педагогічної психології [зб. наук. праць Інституту психології імені Г.С. Костюка АПН України /наук ред. Максименко С.Д.] Т. VІІІ. Вип.1. К., 2006. С. 93-100.
3. Подоляк Л.Г. Психологія вищої школи. К., 2008. -352с.
Відомості про авторів
Галич Алла Михайлівна – голова циклової комісії, викладач педіатрії, викладач вищої кваліфікаційної категорії, викладач-методист Дніпровського базового медичного коледжу, тел. (099) 412-40-22; Galich59a@gmail.com.; сертифікат: ТАК; про проведення конференції дізналася від методиста коледжу.
Котляр Ольга Андріївна - викладач педіатрії, викладач вищої кваліфікаційної категорії, викладач-методист Дніпровського базового медичного коледжу, тел. (067) 633-86-73; o.kottyar55@i.ua; сертифікат: ТАК; про проведення конференції дізналася від голови циклової комісії.
Немає коментарів:
Дописати коментар