пʼятниця, 11 вересня 2020 р.

СТВОРЕННЯ ЗДОРОВ'ЯЗБЕРІГАЮЧОГО ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ У ЗАКЛАДАХ ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ.

 



Ігор Шарун, Ірина Рябченко 

(Дніпро, Комунальний вищий навчальний заклад «Дніпровський базовий медичний коледж» Дніпропетровської обласної ради») 

Світлана Кривчик 

(Дніпро, Державний навчальний заклад «Дніпровський транспортно-економічний коледж») 

СТВОРЕННЯ ЗДОРОВ'ЯЗБЕРІГАЮЧОГО ОСВІТНЬОГО ПРОСТОРУ У ЗАКЛАДАХ ФАХОВОЇ ПЕРЕДВИЩОЇ ОСВІТИ ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ. 

Анотація. Робота з пропаганди та формування у студентів навичок здорового способу життя. Актуальність проблеми щодо культури здоров`я серед молоді у ході освітнього процесу.

Ключові слова. Культура здоров`я, формування здорового способу життя, освітній процес, профілактика хвороб.

Серед життєвих цінностей сучасної людини перше місце посідає цінність життя і здоров’я. Останніми десятиліттями світова наука зараховує проблему здоров’я, в широкому розумінні цього поняття, до кола глобальних проблем, розв’язання яких зумовлює характеристики майбутнього розвитку людства.

Культура здоров’я є елементом індивідуальної культури життєдіяльності людини. Ця культура визначається рівнем розвитку вмінь і навичок, що сприяють збереженню, зміцненню і відновленню здоров’я людини, реалізації внутрішніх резервів її організму. Культура здоров’я відбивається у специфічних формах і способах життєдіяльності особистості, які виробляються, починаючи з раннього дитинства, і реалізуються протягом усього життя.

Низький рівень здоров’я молоді має низку конкретних причин. Серед усіх чинників, які так чи інакше впливають на стан і фізичного, і психічного здоров’я населення, й зокрема, молоді, найважливішою є поведінка. Цей показник перевершує вплив спадковості, навколишнього середовища та якості медичної допомоги. Найважчі хвороби в сучасних розвинутих країнах пов’язані з індивідуальними звичками, особливо постійними, які в сукупності часто називають способом життя. Поведінка людини дуже важлива для здоров’я, впливає на нього безпосередньо, через спосіб життя, або опосередковано – через економічні чи соціально-економічні умови, і є основною детермінантою здоров’я. Щоб вплинути на поведінку людини, необхідні зусилля як її самої, так і сім’ї і суспільства.

Вивчення матеріалів, що надали вищі навчальні заклади І-ІІ р.а. Дніпропетровщини, показала, що ситуація зі здоров’ям студентства не може залишатися без уваги. Так, данні показують, що в середньому за навальний рік хворіють 17% студентів, тобто майже кожний п’ятий студент більше тижня пропускав заняття. В спец. групах з фізичного виховання займається в середньому 9% контингенту, тобто кожний десятий студент. Така ж кількість взагалі звільнена від занять з фізичної культури.

Педагогічні колективи коледжів та технікумів області розуміють актуальність проблеми щодо культури здоров`я серед молоді, тому у ході освітнього процесу проводять цілеспрямовану роботу з пропаганди та формування у студентів навичок здорового способу життя.

Важливе значення для вирішення проблем формування здорового образа життя є включення цих питань в освітній процес та системне проведення комплексу традиційних та сучасних заходів, які спрямовані на усвідомлення важливості здорового образу як головної життєвої цінності студентів та людей, які їх оточують.

Навчання здорового способу життя в навчальних закладах передбачає систематичний комплекс заходів, спрямованих на усвідомлення здорового способу життя як цінності студентського колективу, що сприятиме гармонійному розвиткові психофізичних здібностей.

З такою метою у Дніпровському базовому медичному коледжі створений волонтерський рух: «Ми за здоровий спосіб життя». Волонтери бувають у школах, інших навчальних закладах, в лікарнях, військовому шпиталі, у дітей-сиріт, інвалідів, у громадських місцях, на батьківських зборах, зустрічах з абітурієнтами та їх батьками - і при найменшій нагоді пропагують здоровий спосіб життя. Використовуючи найефективніші інноваційні проекти, доносять необхідність боротьби з туберкульозом, інфекційними захворюваннями

У Державному навчальному закладі «Дніпровський транспортно-економічний коледж» створено інтерактивний театр з елементами пластично-хореографічної вистави за тематикою. Студенти Криворізького державного комерційно-економічного технікуму створюють флеш-презентації, а у Дніпровському коледжі ракетно-космічного машинобудування проводять рольові ігри, неформальні бесіди, мозкові штурми та ін.

Ставку на впровадження фізкультурно-оздоровчих технологій та просвітницьку діяльність роблять у Новомосковському коледжі національної металургійної академії, Нікопольському медичному коледжу. Тут залучають студентів до туристичних походів, влаштовують танцювальні марафони, фітнес-танці, має популярність воєнно-патріотична гра «Джура» У Гірничому коледжі ДВНЗ «Криворізький національний університет» нетрадиційно проходять спортивні змагання «Гірничі розваги», «Богатирські ігри» , військово-патріотична гра «Спалах».

В технікумі зварювання та електроніки імені Є.Патона, як і в багатьох інших, працює програма «Маршрут безпеки». Нікопольський педагогічний коледж до цієї роботи залучає працівників правоохоронних органів та громадських організацій.

Викладачі автотранспортного коледжу поставили собі за мету: під час викладання дисципліни «Перша медична допомога» ознайомити студентів із способами діагностики та самодіагностики свого організму. Для одних молодих людей це можливість замислитися над станом свого здоров’я та відмовитись від шкідливих звичок, для інших – спосіб визначити свої фізичні можливості, обрати вид спорту, конкретні навантаження, отримати консультації у провідних спеціалістів, займалися оздоровчою гімнастикою.

У такій великій справі, як пропаганда здорового способу життя не варто, як то кажуть, перегнути палку, надмірний тиск можуть відіграти негативну роль. У театрально-художньому коледжі, приміром прижились «уроки толерантності», на яких панує повна довіра між студентами та викладачами

У технікумі енергетичних та інформаційних технологій створили агітбригаду «За здоровий спосіб життя», яка проводить активну пропаганду серед студентів і містян. Розвивають туризм, урізноманітнюють роботу АРТ-студії «Пізнай себе» викладачі Марганецького коледжу Національного гірничого університету. Велика робота з пропаганди здорового способу життя проводиться у Кам’янському медичному коледжі тут використовують інформаційно-комунікаційні технології, ігрові технології проекти антинаркотичної, анти тютюнової реклами – презентації за допомогою інформаційно комп’ютерних технологій Студентам до вподоби військово-патріотичні, спортивно-виховн6і, патріотично-спортивні заходи, навчальний заклад у своїй роботі опирається на зв’язок з батьками.

В Українському політехнічному технікумі з метою пропаганди здорового способу життя використовують радіогазету, а в індустріально-педагогічному технікумі – арт-терапію, музико- і сміхотерапію, там ефективно діють клуби психологічного розвантаження «Райдужний» та «Фіолет». Керівники Нікопольського технікуму Національної металургійної академії знайшли за можливе організувати поїздки студентів до басейну, на каток. Там проводять анонімне тестування на гепатит, чимало інших профілактичних заходів.

Це лише декілька прикладів роботи програм по формуванню здорового способу життя. Систематизувавши матеріал, можна відібрати найпоширеніші форми проведення пропаганди з цієї тематики в навчальних закладах Дніпропетровської області, а саме:

· Різноманітні акції проти насильства, куріння та вживання алкоголю

· Профілактична робота з питань попередження виникнення захворювань туберкульозу та СНІДу

· Виставки книг, літератури, листівок

· Волонтерська діяльність

· Круглі столи

· Танцювальні марафони

· Фестивалі стіннівок

· Робота «Скриньок довіри»

· Робота з батьками

Таким чином, в освітньому процесі треба забезпечувати засвоєння студентами комплексу конкретних знань про здоровий спосіб життя, зокрема, про прості та дійові заходи протидії організму інфекціям; значення гігієни, дотримання чистоти, правильного харчування для здоров'я людини; необхідність вакцинації для профілактики хвороб.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар