четвер, 24 вересня 2020 р.

ЗБІЛЬШЕННЯ МОТИВАЦІЇ СТУДЕНТІВ ДО ПІДВИЩЕННЯ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ

Олена Урмич 

(м. Дніпро, Дніпровський фаховий педагогічний коледж комунального закладу вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради») 

ЗБІЛЬШЕННЯ МОТИВАЦІЇ СТУДЕНТІВ ДО ПІДВИЩЕННЯ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ 

Анотація: у статті приводиться аналіз сучасного стану здоров’я студентів, досліджуються способи мотивації студентів до збільшення рухової активності під час навчання. Підкреслюється необхідність збільшення самосвідомості студентства до необхідності і важливості здорового способу життя. Стаття включає також кілька рекомендацій для підвищення мотивації студентів до рухової діяльності.

Ключові слова: здоров’я, мотивація, рухова активність, здоровий спосіб життя.

Вступ

За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, спостерігається негативна тенденція зниження рівня здоров’я людини та розширення кола типів захворювань. Враховуючи те, що захворювання виникають в результаті зниження імунітету, погіршення діяльності життєво-важливих органів і систем, треба звернутись до факторів, які підтримують імунітет на достатньому рівні і відносяться до складових здорового способу життя (ЗСЖ). Науковці спостерігають зниження резервного стану здоров’я студентів [5, с. 45] та визначають шляхи поліпшення здоров’я [1, с. 12]. Зрозуміло, що під час навчального процесу студентам важко підтримувати здоровий спосіб життя. Особливим фактором цього періоду є зниження рухової активності внаслідок збільшення часу на навчальну діяльність.

Актуальність

Систематична довготривала гіподинамія навіть в молодому віці приводить до зниження функціональної активності органів і систем, порушенню нейрогуморальної регуляції, обміну речовин, порушенню опорно-рухового апарату. Не дивлячись на те, що науковцями у великому ступені звертається увага на існуючу загальну проблему зниження стану здоров’я населення і в тому числі студентської молоді [4, с. 52], проблема залишається не вирішеною. Тому актуальними є пошук способів формування потреби студентів у фізичному вдосконаленню, виховання відповідального ставлення до власного здоров’я як найвищої цінності.

Метою роботи є збільшення мотивації студентів до збереження і зміцнення здоров’я через збільшення рухової активності, збільшення самосвідомості студентства до необхідності і важливості ЗСЖ.

Виклад основного матеріалу

Провідною роллю у підтримці фізичної активності студентів під час навчання безперечно є фізична культура. Обов’язкові заняття забезпечують усвідомлене значення фізичних тренувань для студентів, виховують звичку до активного відпочинку [1, с. 12].

Науковцями підкреслюється, що основними методами формування звички до занять фізичними вправами є такі, що:

— забезпечують усвідомлене значення занять фізичним вихованням для життєдіяльності та майбутньої професії;

— розвивають інтерес до занять фізичною культурою і спортом;

— забезпечують урахування індивідуальних особливостей студентів під час занять;

— виховують звичку до активного відпочинку, до активного життя та продуктивної професійно-педагогічної діяльності [1, c. 14].

З іншого боку, за результатами останніх досліджень, спостерігається тенденція зниження мотивації до рухової активності та ведення здорового способу життя серед студентів. Відмічається, що сучасна молодь досить легковажно ставиться до стану свого здоров’я, не усвідомлює переваги ведення здорового способу життя, нехтує багатьма загрозами [2, с. 8]. Дослідження свідчать, що потреби та мотиви до фізичного виховання мають свої вікові особливості і пов’язані з психологічним розвитком, соціальним формуванням особистості, темпераментом, соціально-економічними умовами життя конкретної сім’ї. Мотивацією до здорового способу життя студентів у процесі навчання має бути формування їх готовності до організації здорової життєдіяльності у подальшій професійній сфері, усвідомлення студентською молоддю значення ЗСЖ в їх соціумі [2, с. 10]. Виявлені основні групи мотивів до занять фізичною культурою у вищих навчальних закладах: оздоровчі мотиви, рухово-діяльні, змагально-конкурентні мотиви, естетичні, комунікативні, пізнавально-розвиваючі, творчі мотиви, професійно орієнтовані, адміністративні, психологічно значущі, виховні, статусні, культурологічні мотиви. Збереження інтересу до рухової активності підтримує інтерес і позитивне мотиваційно-ціннісне відношення до рухової активності. Узагальнення проблеми дозволяє визначити кілька основних рекомендацій для підвищення мотивації студентів до рухової діяльності:

1. Для збільшення інтересу студентів до розвитку власної фізичної культури важливе значення має залучення студентів і викладачів до різних програм, семінарів, навчальних курсів, під час яких розглядаються проблеми здоров’я, а також лекційних занять із цього фаху.

2. Для збільшення мотивації до рухової активності необхідно в тому числі подолати формальність занять з фізичної культури та спорту у навчальних закладах.

3. Важливо оптимізувати розклад занять, вдосконалювати методичне забезпечення навчального процесу з фізичного виховання.

4. Необхідно прищеплювати сучасні погляди на роль фізичної культури у процесі становлення особистості [1, с. 14].

5. Важливою є пропаганда фізичної культури і спорту; стимулювання прагнення бути здоровим і потреби у фізичному самовдосконаленні.

6. Використовувати спонукання, які складаються з ідеалів і ціннісних орієнтацій, потреб, мотивів, цілей, інтересів та ін. Чим старший студент, тим більшу роль у мотиваційній сфері відіграють соціально значимі мотиви. Основними мотивами підвищення рухової активності виявились удосконалення форми тіла та покращення стану здоров’я [3, с. 53].

7. Рекомендувати для студентів з низьким рівнем рухової активності включати фізичні вправи емоційного характеру (спортивні та рухливі ігри, естафети) [4, с. 54].

8. Раціональна організація навчального процесу студентів; створення здоров’ярозвивального середовища; раціональна організація фізкультурно-оздоровчої роботи; просвітницько-виховна робота зі студентами, спрямована на формування цінності здоров’я і здорового способу життя [5, с. 47].

В зв’язку з тим, що студентська молодь, особливо на початку навчального процесу має різний рівень самоусвідомленості в необхідності фізичної активності, необхідно в різній формі пояснювати та формувати правильні пріоритети у відношенні до ЗСЖ ( у формі бесід, дискусій, життєвих прикладів). Врахування цього фактору сприяє формуванню ефективного навчального процесу, одним із завдань якого є виховання відповідального ставлення до власного здоров’я, що збільшує в свою чергу конкурентоспроможність майбутніх фахівців на ринку праці.

Висновки

Нами проведено огляд проблеми здоров’я студентів під час навчання, оцінка та способи збільшення мотивації студентів до підвищення рухової активності, формування пріоритету збереження і зміцнення власного здоров’я. Виявлено, що основну мотивацію студентів складає фізичне виховання, яке має здоров’язберігальну спрямованість. Велике значення має також раціональна організація навчального процесу, підвищення само усвідомленості студентів значення здоров’я як найвищої цінності.

Література 

1. Азаренков В.М. Шляхи формування мотивації до занять фізичною культурою у студентів факультету мистецтв / Актуальні проблеми фізичного виховання різних верств населення/ Всеукр. наук.-прак. конф., Харків. 2016.- С. 12-17.

2. Боброва Н.О.Ананьєва М.М., Звягольська І.М., Басараб Я.О., Лобань Г.А. Ставлення студентів-медиків до здорового способу життя та його вплив на процес навчання/Вісник ВДНЗУ «Українська медична стоматологічна академія».-Т15.- Вип.2 (50) 2015 .-С.8-12.

3. Гакман А. В., Балацька Л. В., Григоришина Т. Б., Ніколайчук О. П.. Мотиваційні пріоритети до процесу фізичного виховання студентів закладів вищої освіти І рівня акредитації/ Фізичне виховання, спорт і здоров’я людини / Вісник Кам’янець-Подільського нац. ун-ту ім.І. Огієнка -вип.11.-2018. - С.53 - 61.

4. Долженко Л., Погребняк Д. Формування мотивації до рухової діяльності студентської молоді з різним рівнем фізичного здоров’я / Теорія і методика фізичного виховання і спорту/ №4, 2014.- С.52-56.

5. Редько Т.М. Проблема збереження здоров’я студентів на сучасному етапі розвитку системи вищої освіти /Вісник Чернігівського нац. університету Сер.: Педагогічні науки.-2015, Вип.124.-С. 45-49.


Супроводжувальний текст до статті 

ЗБІЛЬШЕННЯ МОТИВАЦІЇ СТУДЕНТІВ ДО ПІДВИЩЕННЯ РУХОВОЇ АКТИВНОСТІ

Автор: О. Урмич, викладач, кандидат біологічних наук

Напрямок конференції: Створення здоров’язберігаючого освітнього простору у закладах фахової передвищої освіти.

Тел. 050 776 34 30

Навчальний заклад: ДФПК КЗВО «ДАНО» ДОР»

Адреса: м. Дніпро, пр. О. Поля, 83

Немає коментарів:

Дописати коментар