Ніна Григорівна Михайличенко
(м. Кременчук, Кременчуцький медичний фаховий коледж
імені В.І.Литвиненка)
НАРОДНІ
ТРАДИЦІЇ
ЯК
ЧИННИК ВИХОВАННЯ МОРАЛЬНИХ ЯКОСТЕЙ СТУДЕНТІВ
Анотація. У статті розглядається
механізм виховання сучасної молоді в умовах дотримання народних традицій, форми
та засоби національного виховання. Розкривається роль народних обрядів, звичаїв
у формуванні загальнолюдських моральних цінностей. Підтверджується думка, що
традиції є важливим чинником творення національної свідомості, патріотизму,
єдності з минулим у сучасної молоді.
Український народ має багату культуру, важливу частину
якої становлять моральні цінності, надбані багатьма поколіннями. Українські
звичаї, обряди та фольклор формують нашу життєву мудрість і вливають на спосіб
життя.
Відродження України є неможливим без пробудження
національної свідомості українського народу, насамперед молоді. Зарадити справі
може створення такої системи народної освіти, яка б виховувала національно свідомих
громадян України. Наші предки залишили нам неоціненну духовну спадщину і ми, як
педагоги, маємо її зберегти, примножити та передати наступним поколінням.
Василь Сухомлинський говорив, що вихователь є творцем
людської душі, плугатарем, сіячем. Якщо йому не вдалося посіяти справді людське
насіння щастя, то в душі може утвердитися інша святиня. Він називав традиції
«живим, вічним джерелом педагогічної мудрості, зосередженням духовного життя
народу» [2].
Думку про важливість народних традицій у вихованні молоді
підтверджують у своїх дослідженнях
Володимир Супруненко[1] та Ірина Торопова[3].
Одним із основних напрямків національно-виховної
діяльності студентів гуртожитку є національно-патріотичне виховання, яке
включає в себе виховання любові до рідної землі та її історії.
У своїй роботі я використовую різні форми й методи роботи
в залежності від теми виховного заходу, змісту навчального матеріалу,
індивідуальних особливостей студентів, стилю й умови роботи. Широко
використовую бесіди й лекції, диспути й обговорення рефератів, підготовлених
студентами, години спілкування. Було проведено такі бесіди: «Земля – наше
багатство», «Смак хліба – смак життя», «Шануй працю оточуючих тебе людей»,
«Твори добро». Основна мета цих заходів – виховання у студентів любові до
рідної землі, бережливого ставлення до хліба, пошани до батьків та праці інших
людей.
Активно беруть участь студенти і в масових виховних
заходах. Фольклорні свята «Сім’я та родина обрядовість», «Андріївські
вечорниці», «Ой, радуйся, земле» дали змогу студентам відтворити різні народні
звичаї та обряди. Такі свята студенти сприймають щиро і з великим захопленням.
Години спілкування «Дівоча краса – довга коса», «Поряд із
сучасним – минуле», «Вечорниці – традиційна
форма дозвілля молоді» стали нагодою для студентів висловити власну думку з
приводу організації дозвілля молоді минулих часів та сьогодення.
Нехтування ж традиціями свого народу може призвести до
втрати почуття національної свідомості й
патріотизму, нівелювати прагнення до самовираження й самовдосконалення. Тому у вихованні молоді
потрібно спиратися на народні традиції, звичаї та обряди, спонукати студентів
до свідомого регулювання своєї поведінки, що відповідала б народному духу та
українській ментальності.
1.
Супруненко В.П. Народини. Витоки нації: символи,
вірування, звичаї та побут українців/В.П. Супруненко//Запоріжжя: Берегиня,
1993. – 136 с.
2.
Сухомлинський В. О. Серце віддаю дітям/В. О.
Сухомлинський// К.: Освіта, 1991. – 432с.
3.
Торопова І. А. Ідея народності у вихованні/І. А. Торопова//К:.
Рідна школа. – №3. – 2004. – С.66-67.
Немає коментарів:
Дописати коментар