Наталія Бойко
(м. Кременець, Кременецький медичний фаховий коледж імені
Арсена Річинського)
ФОРМУВАННЯ ЄВРОПЕЙСЬКИХ ЦІННОСТЕЙ У КОНТЕКСТІ ВИХОВНОЇ
РОБОТИ ЗІ СТУДЕНТАМИ МЕДИЧНИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
Анотація.
У статті розглянуто основні аспекти формування європейських цінностей під час
виховної роботи зі студентами-медиками. Автор наводить приклади виховних
заходів, що допомагають сформувати загальнолюдські та особистісні цінності у
контексті євроінтеграційних процесів.
Ключові
слова: євроінтеграційні процеси, загальнолюдські цінності, європейські
цінності.
На сьогодні в Україні відбуваються активні зміни та реформи, в результаті яких європейські цінності стають невід’ємною складовою освітнього процесу на усіх рівнях. Інтеграція України до Європейського співтовариства є одним із найважливіших пріоритетів стратегічного розвитку нашої держави.
Формування необхідних компетентностей, сприяння становленню активної позиції молоді щодо реалізації європейських ідеалів і цінностей можливе за активної участі викладачів-наставників, кураторів груп, адміністрації навчального закладу. Разом зі знаннями про Європу викладач має сформувати основні цінності та ідеї європейського демократичного суспільства: права людини, рівність, мир, соціальну справедливість, демократію, свободи, безпеку громадян, взаємозалежність, плюралізм, культурне розмаїття, відкритість, відповідальність, партнерство, повагу до навколишнього середовища. Особливо важливу роль відіграє формування європейських цінностей для майбутніх медичних працівників, адже професія медика – найгуманніша, вона покликана стояти на сторожі людського життя. Саме медики дарують здоров’я людям, рятують від найрізноманітніших хвороб. Тому образ медика в уяві багатьох людей пов’язаний з надією і захистом. Клятва Гіппократа спонукає людей у білих халатах перебороти всі емоції й особисті негаразди, щоб виконати свій обов’язок. Лікар часто лікує не лише тіло, а й душу людини, вселяючи в її серце віру та надію.
Особливе значення мають форми та методи впровадження знань про Європу та європейські цінності. На сучасному етапі провідну роль відіграють інформаційні та комунікаційні технології, нові інтерактивні форми, що застосовуються у навчанні та вихованні студентської молоді.
Формування знань про європейські країни неможливе без вивчення іноземних мов. Водночас вивчення мов країн Європи можливе не тільки під час занять, а й у позааудиторній роботі. Важливими аспектами тут є педагогіка партнерства, демократична співпраця викладача зі студентами, що створює сприятливий психологічний клімат на заняттях і поза ними, сприяє оптимальній організації навчальної діяльності, результатом чого стає підвищення відповідальності студента за результати його навчання й мотивує до всебічного особистісного розвитку, а також дає можливість повноцінного розкриття свого потенціалу.
Однією з важливих форм упровадження знань про Європу та загальнолюдських європейських цінностей є позааудиторна робота зі студентами. Цікавими формами виховної роботи можуть бути різноманітні творчі конкурси, зустрічі, лекції та екскурсії, листування, створення сайтів та блогів, диспути та конференції, олімпіади та проекти.
Для викладачів важливо поєднувати сучасну систему педагогічних прийомів, методів та традиційних форм подачі інформації та знань про Європу. До найефективніших з них можна віднести диспути, дискусії, засідання, «мозкову атаку», ситуаційно-рольові ігри, самостійну роботу з джерелами інформації, написання есе, підготовку доповідей та рефератів.
У Кременецькому медичному фаховому коледжі вже не перший рік працює студентський “Євроклуб”, на засіданнях якого студенти засвоюють нові знання та навички, формують уміння вести дискусії, дотримуючись правил. Темами засідань Євроклубу стали, наприклад, такі: «Україна - європейська держава», «Європейська та світова спадщина», «Ми в Європі». Крім того, європейські цінності впроваджуються під час занять з іноземних мов та зарубіжної літератури. Формування знання іноземних мов, знань про Європу та загальноєвропейських цінностей базується також на максимальному використанні мультимедійних засобів, аудіо- та відеоматеріалів із подальшим виконанням завдань та обговоренням на кожному занятті; застосуванні мережі Інтернет для створення мовленнєвого середовища для студентів (сайти для самостійного вивчення англійської мови, безкоштовні дистанційні курси, створення навчальних спільнот у віртуальному середовищі, спілкування англійською в соціальних мережах); залученні сучасних пристроїв для пошуку та оброблення інформації (смартфонів, планшетів, ноутбуків); організації проектної роботи студентів, застосуванні нестандартних і творчих завдань; залученні студентів до культурно-освітніх заходів, що проводяться іноземними мовами в позааудиторний час (англомовний дискусійний клуб, олімпіади, конкурси, виставки творчих робіт, тижні іноземних мов, театральні вистави, англомовні табори тощо).
У рамках формування у студентів європейського світогляду, поваги до історії в контексті загальноєвропейської і світової культури проведено захід «Студентське Євробачення», на якому студенти не тільки виконували пісні мовами різних країн Європи, а й ознайомилися з історією та культурою цих країн.
Отже, для формування європейських цінностей у сучасної студентської молоді необхідно впроваджувати у навчально-виховний процес різноманітні форми і методи роботи, які допомагатимуть студентам інтегруватись у європейську спільноту.
Список використаних джерел:
1. Інтеграція в європейський освітній простір:здобутки, проблеми, перспективи: Монографія /
За заг. ред. Ф.Г. Ващука. – Ужгород: ЗакДУ.
–
Вип.16. – 2011. – 560 с. – (Серія “Євроінтеграція:
український вимір”).
2. Корсак К. Європейський простір
вищої освіти і Україна у ХХІ столітті
/ К. Корсак //
Вища школа. – 2005. – М. – С.47–56.
Немає коментарів:
Дописати коментар