вівторок, 29 вересня 2020 р.

ШЛЯХИ СТИМУЛЯЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ ПРИ ВИВЧЕННІ АНАТОМІЇ ЛЮДИНИ ТА ФІЗІОЛОГІЇ

 Ігор Шарун, Наталія Лещенко, Тетяна Колесниченко 

(Дніпро, Комунальний вищий навчальний заклад «Дніпровський базовий медичний коледж» Дніпропетровської обласної ради») 

ШЛЯХИ СТИМУЛЯЦІЇ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ ПРИ ВИВЧЕННІ АНАТОМІЇ ЛЮДИНИ ТА ФІЗІОЛОГІЇ 

Анотація. У даній статті викладені інноваційні форми та методи роботи педагогічного колективу Дніпровського базового медичного коледжу щодо шляхів стимуляції пізнавальної діяльності студентів при вивченні анатомії людини та фізіології.

Ключові слова. Інноваційні форми, педагогічний колектив, медичний коледж, пізнавальна діяльність, студенти, навчання.


Методично обгрунтований шлях оптимізації та наукової організації навчального процесу з прикладним вивченням анатомії людини та фізіології для студентів медичного коледжу має передбачати раціональне використання і поєднання традиційних методів навчання із різними формами інтеграції [1, с.166]. Впровадження нових підходів до організаційно-методичного забезпечення навчального процесу, кінцевою метою якого є сформулювати свідому мотивацію щодо вивчення не тільки програмного матеріалу, але й додаткового, ефективно прищеплює інтерес до анатомії людини та фізіології, морфологічних наук в цілому [2, с.5]. Пропонуємо елементи таких підходів навчання на прикладі аудиторних прийомів на теоретичних, практичних заняттях, а також під час організації самопідготовки студентів та пошуково-дослідницьких робіт. 

Теми «Анатомія органу зору» та «Фізіологія зорового аналізатору» були вибрані для демонстрації сучасних синтетичних методик навчання. За офіційними даними, в Україні щорічно реєструється в середньому 4,5 тисячі інвалідів по зору, з них половина – незрячі. Люди, які втратили зір, порівнюють себе з неживими, вони частіше травмуються, потрапляють в ДТП, в три рази частіше страждають на депресії. Для актуалізації теми при підготовці до теоретичного заняття з анатомії людини найбільш обдаровані студенти під керівництвом викладача розшукують сучасні інформації та статистичні дані у Інтернеті. Виявлено, що у трійці поширених патологій – короткозорість. У зв'язку зі стрімким впровадженням в життя сучасних навчальних технологій, поширеність міопії у молоді в останні роки значно зросла. Фахівці з Королівського коледжу в Лондоні дійшли висновку, що короткозорість стає все більш поширеною недугою. Окулярів потребують 30-40% європейців і американців. В Китаї від міопії страждають понад 90% молодих людей [3, с.1]. 

Студенти підготували статистичні данні, які дозволяють обгрунтовано ставитися до масштабу проблеми в Україні. На питання, як українці ставляться до свого зору, відповідь одна: погано. Погіршення зору – на шостому місці за поширеністю серед усіх захворювань в Україні. Щорічно українців з проблемами зору стає більше майже на 4%. Негативна динаміка поширення захворювань очей триває більше 10 років. Загалом офтальмологи спостерігають понад 3 млн. пацієнтів з проблемами зору [4, с.32]. Корисними для студентів є факти, які доводять фахівці. Медики відзначають, що люди недооцінюють важливість навколишнього середовища і час, проведений на відкритому повітрі. Вчені нагадують про благотворний вплив природного освітлення на зір людини. Студенти знають, що давно живуть у світі інформаційних технологій. Чи всі усвідомлюють користь і небезпеку пристроїв? Головними чинниками, що негативно впливають на здоров'я і зір вважають гаджети. Важкі наслідки для органу зору можуть бути, якщо людина багато часу без перерви працює або розважається за допомогою комп'ютера чи мобільного телефону. У деяких країнах, коли дітям до чотирьох років дають в руки гаджети, то батьків штрафують на великі суми – до 4 тис. доларів [5, с.12]. 

Тут важливо перейти до мотивації вивчення будови органу зору та отримати перші знання про його хвороби. Міопія – це офтальмологічне захворювання, через яке у людини знижується зір вдалину. Важливо знати, як проявляється міопія і які методи її лікування. На практичному занятті з анатомії людини студенти вирішили присвятити проблемі зорового аналізатора особливу увагу. За допомогою муляжів-трансформерів очного яблука студенти дослідили окремі структури ока. Приготували інформації та презентації щодо особливостей будови, причин виникнення, профілактики та лікування міопії. Обговорили причини та наслідки виникнення деяких хвороб органу зору. Звернули увагу, що за статистикою, з тих, у кого виявлена міопія, 20% курять. Це являється одним з факторів ризику щодо погіршення гостороти зору. 

Студенти отримали завдання продовжити вивчати тему у позааудиторний час, на практичному занятті з фізіології зорового аналізатора. Студенти-дослідники виявили бажання брати участь у пошуковій роботі. Мета та завдання наступних етапів такої роботи: провести анкетування та опитування студентів щодо проблеми; навчитися досліджувати гостроту зору у студентів різних вікових категорій; проаналізувати результати досліджень та зробити висновки, надати рекомендації студентам щодо профілактики, лікування та збереження зорової функції. Учасники гуртка анатомії людини та фізіології вибірково провели анкетування та відео- опитування серед студентів коледжу різних груп та курсів з проблем короткозорості та з'ясували, що в середньому кожен другий студент має проблеми зору. З них у 2/3 хтось з близьких мають хвороби очей. 80% студентів мають відчуття дискомфорту на заняттях, якщо лектор демонструє таблиці або презентації на значній відстані. Не задоволені освітленням в аудиторіях 30% студентів. 

На практичних заняттях з фізіології було проведено дослідження гостроту зору за допомогою таблиці Сивцева, студенти самостійно виявили проблеми, які найчастіше висловлювали молоді люди з порушенням гостроти зору: гірше визначають предмети, що знаходяться далеко; нечітко бачать написи на дошці. Частіше зафіксовані під час опитування такі скарги: підходять ближче до предмету, який розглядають; примружують очі, щоб прочитати написи на відстані; скаржаться на втому очей. Виявлено, що ступінь міопії поступово зростає у студентів від першокурсників до випускників. Кожен третій студент-старшокурсник відмічає погіршення гостроти зору за роки навчання у коледжі. Найбільш активна частина студентів виявили бажання брати участь у пошуковій та дослідницькій роботі гуртка анатомії людини та фізіології. Гуртківці дослідили умови природнього та штучного освітлення в аудиторіях та зробили висновки, що найкращі умови у навчальних кімнатах, де були встановлені сучасні енергозберігаючі світильники. 

Найбільш зацікавлені гуртківці відвідали Дніпровський центр первинної медико-санітарної допомоги №2. Разом з викладачами студенти ознайомилися з плануванням кабінету офтальмології, обладнанням та були присутні на плановому прийомі пацієнтів лікарем-офтальмологом. Ставили запитання медичним працівникам щодо причин виникнення, профілактики, сучасних методик лікування пацієнтів з міопією. Студентам дозволили дослідити гостроту зору в кабінеті офтальмолога. Результати відрізнялися від досліджень, проведенних в лабораторії анатомії та фізіології людини, з похибкою 10%. Корисним виявилося знайомство зі спеціальною сучасною апаратурою для дослідження стану зорового аналізатора. Зробили висновок про необхідність кропіткого навчання медичним наукам, щоб у майбутньому стати фаховим спеціалістом. Студенти самостійно звернули увагу на такі фактори, що погіршують гостроту зору, зокрема вік (найчастіше короткозорість виявляється у віці 7-12 років), спадковість (якщо в роду хтось страждав на міопію, то необхідне регулярне спостереження офтальмолога), правильне освітлення (недостатнє або занадто яскраве), нездоровий спосіб життя (особливо куріння; зниження фізичної активності, недостатнє перебування на свіжому повітрі), режим зорових навантажень (багатогодинне перебування у віртуальному світі завдяки гаджетам). 

Студенти-гуртківці сформулювали поради для однолітків та зробили пам'ятки, у яких вказали, що корисно дивитися вдалину, частіше відволікатися від гаджетів. Зробили корисні рекомендації для всіх, хто працює за комп'ютером щодо оптимізації робочого простору, правильного освітлення, збільшення розміру шрифту на моніторі, пам'ятати правило 20-20-20: перерва кожні 20 хвилин, на 20 секунд, дивитися на відстань 20 метрів. Пропаганда здорового способу життя являється важливою складовою роботи медичного працівника. Студенти навчилися пояснювати методики, що допоможуть зберегти зір; чим небезпечна звичка палити, адже куріння сприяє підвищенню внутрішньоочного тиску, яке призводить до хвороб очей; у чому полягає правильне харчування, чим корисні продукти, що мають жовтий колір; навіщо застосовувати захисні окуляри, плаваючи в басейні, при роботі на вулиці; скільки проводити часу на свіжому повітрі та давати відпочити своїм очам. За сучасних умов викладання анатомії людини та фізіології у медичному коледжі вимагає постійного удосконалення знань відповідно до рівня розвитку медицини та вміння поєднувати класичні форми викладання з новими підходами до навчання. 

ДЖЕРЕЛА ТА ЛІТЕРАТУРА 

1. Князевич-Чорна Т.В. Основні методичні підходи до викладання анатомії студентам факультету підготовки іноземних громадян у медичних вузах// Науковий вісник Ужгородського університету, серія «Медицина» випуск 2 (52), 2015 р. Світ медицини та біології С. 166-168/

2. Лазоришенець В.В., [та ін.] Стан підготовки та підвищення кваліфікації медичних працівників і завдання вищої медичної школи щодо інтеграції до освітнього простору // Медична освіта. - 2009. - No 2. С. 5—10.

3. Короткозорість – Вікіпедія. https://uk.wikipedia.org/wiki/

4. Що потрібно знати про короткозорість. Статті Лінзмастер. https://linzmaster.ua

5. Короткозорість: як допомогти дитині зберегти зір в епоху гаджетів і

комп ̓ ютерів. https://styler.rbc.ua

                                                                      

Немає коментарів:

Дописати коментар