четвер, 24 вересня 2020 р.

ЯК ЗНАЙТИ СПІЛЬНУ МОВУ З СУЧАСНИМИ СТУДЕНТАМИ?


Ольга Шпонька 

(м. Нікополь, Комунальний вищий навчальний заклад 

«Нікопольський медичний коледж» 

Дніпропетровської обласної ради») 


ЯК ЗНАЙТИ СПІЛЬНУ МОВУ З СУЧАСНИМИ СТУДЕНТАМИ? 

Для того щоб зрозуміти як виховувати сучасну молоду людину, ми повинні знати з ким маємо справу, зрозуміти, які наші студенти, що люблять, чим насправді цікавляться, що має для них цінність.

Ключові слова: Теорія поколінь, покоління X, покоління Y, покоління Z.

Пропоную розглянути теорію поколінь, яку створили американські вчені Вільям Штраус і Ніл Хоув. Дослідження Штрауса і Хоува було вироблено на основі праць різних авторів і мислителів: від древніх письменників таких, як Полібій, до сучасних соціальних теоретиків як Хосе Ортега-і-Гассет, Карл Маннгейм, Джон Стюарт Мілль, Огюст Конт і Франсуа Мантре. [1.] Основою цієї моделі є цінності людей.

Теорію поколінь сьогодні широко використовують маркетологи, соціологи, економісти, психологи та управлінці. Адже, розгадавши таємницю відмінностей поколінь, можна знайти ключик до представників різного віку. У тому числі і до наших студентів.

Виділяють шість поколінь (з тих, що сьогодні живуть):

· покоління переможців або GI (народилися в 1901- 1922);

· мовчазне покоління (1923 – 1942);

· покоління бумерів або бебі-бумери (1943 – 1963);

· покоління Х (1963 – 1983);

· покоління Y (1983 – 2003);

· покоління Z (2003 – 2023).

Розглянемо більш детально 4 останні покоління [2].

Покоління «Бебі-бумери» (1943 – 1963)

Особливості: колективізм і командний дух, оптимізм і життєрадісність, чудове здоров’я, майстри на всі руки, патріоти.

Як з ними спілкуватися представникам інших поколінь:

· Вислухайте до кінця (розмоваможе бути довгою)

· Буде багато запитань

· Потрібні аргументи, щоб переконати.

Таку назву воно отримало після воєнного сплеску народжуваності. У представників цього покоління високий рівень патріотизму. Ці люди — оптимісти, їм притаманний командний дух і колективізм. Для них важливо допомагати одне одному, працювати разом і спільно.

Вони вміють робити практично будь-яку ручну роботу: чудово готують, шиють, ловлять рибу, освічені і досвідчені в багатьох науках. Багато хто з «бумерів» активні, ходять у фітнес-центри, освоюють гаджети і подорожують [2].

Бабусі — 72 роки. Деклька разів на тиждень вона ходить в басейн, відвідує салони спа, пече неймовірно смачні пироги, відчуває себе енергійною і здоровою.

Покоління Х (1963 – 1983)

Особливості: самостійні у всьому, вірять в стабільність, готові до зміни, рівнопав’я статей , одинаки.

Як з ними спілкуватися представникамі нших поколінь:

· Не перебивайте

· Використовуйте нейтральну інтонацію

· Конкретне запитання – конкретна відповідь

· При розмові з ними заборонено використовувати такі слова як «ні», «не можливо» – завжди пропонувати їм якесь рішення.

Покоління одинаків, націлених на наполегливу працю й особистий успіх. Це люди, які з дитинства привчалися до самостійності: самі робили уроки, збиралися до школи, готували собі обід і виконували більшість справ без сторонньо допомоги. Люди покоління Х, як правило, відрізняються глобальною поінформованістю, технічною підкованістю і самостійністю практично у всьому. Вони пробують все і намагаються робити висновки з власного досвіду (але при цьому сильно орієнтовані на думку друзів та ЗМІ). Вони люблять індивідуальні, а деколи – екстремальні види спорту, намагаються скоротити час на приготування їжі, тому дуже "поважають" напівфабрикати.

Для покоління X - гроші потрібні для забезпечення безпеки себе і своєї сім'ї, вони дають можливість реалізувати свої мрії, можливість подорожувати, свободу робити те, що хочеться [2].

Татові — 47 років. Він працює у відомій будівельній фірмі вже більше 20 років. Починав з найнижчої посади, а тепер займає посаду заступника директора. Працьовитий, відповідальний, а всю складну роботу любить виконувати сам.

Покоління Y (або покоління «Міленіум») (1983 – 2000)

Особливості: не працюють тільки за гроші, люблять гнучкий графік, не квапляться створювати сім’ю, не вірять в стабільність, швидко вчаться.

Як з ними спілкуватися представникам інших поколінь:

· Зрозумійте їх

· Давайте зворотній зв’язок

· Хваліть

· Дозвольте їм швидше рости.

Як правило, це енергійні люди, які легко пристосовуються, вміють виконувати роботу у величезних обсягах, постійно прагнуть до нових знань і розвитку. Вони розуміють, що час рухається швидко, тому не хочуть бути вузьким фахівцем, а розвиваються в різних сферах одночасно, мають творчий підхід до роботи.

Покоління Y Спілкуються з друзями у Facebook та Twitter, дізнаються про новини з інтернету, не дивляться телевізор, не читають газет. Підтримують одностатеві шлюби. Одружуватися не поспішають. Не хочуть дорослішати. Часто змінюють роботу. Замість дряпатись на гору кар'єрною драбиною воліють розвиватися горизонтально, отримуючи досвід у кількох сферах.

Для покоління Міленіум (Y) гроші це можливість використовувати численні блага світу і можливості, які їх оточують. Тому всі свої потреби вони дуже часто переводять в гроші, припускаючи, що якщо є гроші - то все інше доступно [2].

Старшій сестрі — 23 роки. Навчається за кордоном, у неї тисячі подписчиків на Facebook, часто відвідує з друзями нові кафе, вечірки і творчі виставки.

На наступному поколінні я б хотіла зупинитися більш детально. Отже,…

Покоління Z (2000 – 2023)

Особливості: Імунітет до реклами, слідкують за модою, не люблять фізичну працю, не відчувають межі між реальним та віртуальним життям.

Як з ними спілкуватися представникам інших поколінь:

· Постійно використовуйте зображення для привертання їхньої уваги

· Говоріть як із дорослими, навіть на глобальні теми

· Враховуйте, що в них є своя думка

· Розвивайте в них дух підприємництва

· Залучайте до вирішення соціальних проблем, до благодійності

· Заохочуйте в них допитливість [2].

До покоління Z відносяться люди, які поки що школярі та студенти. Покоління Z можна назвати цифровими аборигенами. На відміну від попереднього покоління, нинішні діти вже виросли зі смартфоном в однійруці і планшетом в інший.Вони пов'язані соціальними мережами, але ізольовані один від одного фізично. Їх особливістю вважається інший формат сприйняття інформації.

Для покоління Z пост в Facebook і Twitter буде нести більше сенсу, ніж прочитана книга. Для них набагато легше знайти цікаву інформацію в інтернеті, вони повністю інтегрували свою особистість в світову павутину. Віртуальне спілкування прибира є гендерні та вікові відмінності. Суспільство перетворюється в інформаційне, де вроджені ознаки - стать, колір шкіри - йдуть на другий план, і більше цінуються придбані якості або те, яку інформацію людина здатна запропонувати цьому цифровому світі.

Діти нового покоління досить волелюбні, їх не можна примушувати до будь-чого. Адже вони ніколи не будуть робити те, чого не забажають самі. Навіть змалечку, для них важливо, аби до їхньої думки дослухалися. Люблять вчитися, швидко засвоюють нові знання. Великі обсяги інформації не становлять для них ніяких труднощів.

Одне відомо точно — їх потрібно мотивувати. Все, що вони роблять, потребує реакції оточуючих. Всі завдання, які ви ставите перед цим поколінням, потрібно формулювати чітко та детально. А от за кожне виконане — одразу давати винагороду. Вони не люблять працювати на майбутній результат. Незважаючи на те, що зети індивідуалісти, вони так само обожнюють тусовки і коворкінги, тому їх завжди треба залучати до командної роботи. Аби їхня праця давала найкращий результат, необхідно давати їм творчі завдання, максимально цікаві для самих зетів. До того ж, переконайтеся, що вони справді вважають свою діяльність корисною для оточуючих [3].

Теорія поколінь дає нам зрозуміти, як процювати зі студентами нового покоління, з їх звичками та запитами, зрозуміти, що їм цікаво , а що ні. Ми, дійсно, різні, це не означає, що нове покоління гірше, воно просто інше, а нам, попереднім поколінням, треба не тягти молодь назад, а навпаки крокувати разом вперед та створювати умови, в яких покоління Z будуть із задоволенням поглинати знання та мудрість минулого, для примноження та удосконалення їх у майбутньому. Наше завдання – допомогти студенту максимально розкрити свій потенціал, пізнати себе, оцінити свої здібності і можливості, самореалізуватися та знайти своє місце у світі.

Дуже доречним є «Монолог підлітка» Василя Олександровича Сухомлинського, в якому від іменні підлітків він звертається до дорослих.

Монолог підлітка 

“Не опікуйте мене, не ходіть за мною, не зважуйте кожен мій крок, не повивайте мене пеленками нагляду і недовіри, не нагадуйте й словом про мою колиску. Я самостійна людина. Я не хочу, щоб мене вели за руку. Переді мною висока гора, це мета мого життя. Я бачу її, думаю про неї, хочу досягти її, але зійти на цю вершину хочу самостійно. Я вже піднімаюсь, роблю перші кроки, і чим вище ступає моя нога, тим ширший горизонт відкривається мені, тим більше я бачу людей, тим більше пізнаю їх, тим більше людей бачать мене. Від величі до безмежності того, що мені відкривається, робиться страшно. Мені необхідна підтримка старшого друга. Я досягну своєї вершини, якщо буду спиратись на плече сильного і мудрого друга. Та мені соромно і боязко сказати про це. Я хочу, щоб всі вважали, наче я самостійно, своїми силами доберуся до вершини”.
Сухомлинський В.О.

Список використаних джерел:

1. Wikipedia – вільна енциклопедія [Електронний ресурс] – Режим доступу: https://uk.wikipedia.
2. Тетяна Костенко. Сайт «Освітня асамблея» Теорія поколінь: чому ми різні і як почути один одного. 03.07.2017: [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.ea.org.ua/2017/07/03/theory/
3. Наталя Миронова. Сайт «Українська правда» Бумери, міленіали, покоління Z – хто це? Розбираємось у теорії. 09.02.2020: [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://life.pravda.com.ua/society/2020/02/9/239843/
4. Юлия Славка. Сайт «Learnin» Теорія поколінь 06.11.2017: [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://learning.ua/blog/201711/teoriia-pokolin-x-y-z/

Немає коментарів:

Дописати коментар