Куліченко Тетяна Василівна
( м. Дніпро, Дніпровський технікум зварювання
та електроніки імені Є.О. Патона)
ВИКОРИСТАННЯ ІГРОВИХ ФОРМ НАВЧАННЯ ДЛЯ РОЗВИТКУ ЕКОНОМІЧНИХ КОМПЕНТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ
У статті висвітлюється питання впровадження педагогічних ігор як засобу сучасного навчання, що дає можливість організувати навчальний процес на найбільш високому рівні. Збільшити зацікавленість студентів в отриманні знань та використання на практиці отриманого досвіду.
Ключові слова: Педагогічні ігри, навчання, професійна діяльність, розвиток, майбутні фахівці.
Явища, що відбуваються в соціально-економічному, політичному, культурному і моральному житті України, допускають інтенсифікацію реформ, спрямованих на формування і розвиток соціально - орієнтованої ринкової економіки. Однією з важливіших умов є поглиблення реформ оптимізації процесу навчання та підготовка високо- кваліфікованих кадрів, розвиток професійної підготовки майбутніх спеціалістів.
Сьогодні одним з актуальніших завдань є налаштування вільно мислячих фахівців, що володіють високими ми морально-етичними якостями.
Інтенсивний розвиток науки і техніки, зміни в галузі техніки і технології, збільшення потоку інформації вимагає своєрідного підходу до підготовки майбутніх професіоналів зварювального виробництва, що передбачає акцентування уваги на розвиток професійної та педагогічної майстерності тих, хто займається викладанням спеціальних дисциплін. Однією з важливих умов реалізації даних вимог є розробка і впровадження нових методів і технологій формування професійних навичок та вмінь.
Педагогічні ігри важливі в процесі підготовки майбутніх фахівців як один з критеріїв формування творчого виконання своїх обов'язку майбутній професійній діяльності.
Педагогічні ігри класифікуються:
- за характером діяльності;
- за характером педагогічного процесу;
- за методикою організацій;
- за ігровим колом;
- за рівнем поставленої проблеми;
- за комунікативною взаємодією;
- за застосуванням технічних засобів, з вигляду професійної діяльності [1, с. 11 ].
Педагогічні ігри, як правило, передбачають активізацію і розвиток студентів, формування в них фахових навиків та вмінь.
Різні автори робили спроби розкрити сферу і умови використання ігор в підготовці спеціалістів у процесі навчання.
Бахтіярова Х.Ш., Арістова А.В., Волобуєва С.В. - досліджували педагогічні ігри, як засіб інтенсифікації професійної підготовки;
В.М. Король - як дидактичний засіб формування організаторських навичок;
С.Я. Харченко - як активний метод підготовки до виховної роботи;
І.О. Зимня, О.О. Оценко - як засіб формування комунікативних навичок.
Багато педагогів проводили наукові дослідження в галузі застосування педагогічних ігор у сфері освіти для розвитку особистості, в процесі навчання та засвоєння знань студентами.
Застосування педагогічних ігор при підготовці майбутніх фахівців до практичної діяльності, приводить до підвищення інтересу студентів до навчальної дисципліни та засвоєння знань, які потрібні в майбутній діяльності.
З точки зору навчання, педагогічні ігри поряд з педагогічними знаннями та навичками і вміннями сприяють формуванню методів взаємодії в процесі спільного колективного рішення завдань, пошуку рішень проблем. Також педагогічні ігри забезпечують засвоєння навичок самостійного планування, успішного виконання технологічних норм виробництва, передових способів виконання виробничої роботи.
Педагогічні ігри в процесі освіти мають наступні переваги:
- забезпечують спадкоємність із майбутньою професійною діяльністю майбутнього фахівця;
- можливість декілька разів ефективно застосувати типові педагогічні ігри;
- надають студенту самостійно без допомоги викладача засвоювати знання і секрети професійної діяльності;
- надають можливість запобігти можливим помилкам у майбутній самостійній професійній діяльності студентів;
- в процесі гри в учасників групи розвивається здатність до колективного мислення;
- з'являється можливість апробування нових форм і правил, структури, норм і методики управління та інше [ 2, с. 38 ].
Навички, вміння та особисті якості, що формуються з використанням педагогічних ігор, залежать в основному від планування та проведення, а також від мотивації, яка лежить в основі педагогічної гри.
Ефективність педагогічних ігор складається з того, що учасники опановують знання цілісною системою і на основі розвитку здібностей самостійного творчого мислення формуються початкові навички до майбутньої професійної діяльності, забезпечується реалізація навчального процесу в безпосередньому зв'язку зі студентами. Саме тому педагогічні ігри вважають високоефективними методами розвиваючого й активуючого навчання.
У процесі педагогічних ігор студенти виконують практичні дії відповідно до заданої ролі. Основне завдання педагогічної гри - це навчання студентів приймати рішення, на основі аналізу, правильної оцінки ситуації та її діагностики відповідно до нових вимог виробництва.
Таким чином аналіз досвіду показує, що застосування педагогічних ігор та імітацій в них як засобу навчання в професійній підготовці майбутніх фахівців створює можливість для формування найважливіших навичок і вмінь студентів. Зв'язок отриманих теоретичних знань під час навчання з досвідом на практиці дає орієнтований напрямок особистого і професійного розвитку.
Список використаних джерел:
1. Гусак П. М. Компетенції і компетентності у підготовці фахівця. / П. М. Гусак, Л.Є. Гусак // Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія: Зб. наук. праць. – Випуск 43 / редкол.: В.І. Шахов (голова) та ін. – Вінниця: Нілан ЛТД, 2015. –432 с.
2. Вишневський, О. І. Теоретичні основи сучасної української педагогіки : навч. посібн. / О. І. Вишневський. – Дрогобич : Коло, 2003
Немає коментарів:
Дописати коментар